Warzywa i owoce dobre na odchudzanie - te rośliny pomogą Ci schudnąć

2018-03-15 13:12 Aldona Zakrzewska

Wraz z wiosną pora pomyśleć o letnich kreacjach, a wcześniej o zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów. Pomocne w tym będą niektóre warzywa i owoce. Poznaj rośliny, które pomogą Ci schudnąć.

Po zimie pojawiły się zbędne kilogramy? Czas zmienić nawyki żywieniowe: obniżyć ilość spożywanych kalorii, pić dużo wody, jadać mniej i częściej. A przede wszystkim włączyć do diety warzywa i owoce, które wspomogą odchudzanie. Na ogół są one niskokaloryczne i zawierają błonnik regulujący pracę układu pokarmowego. Mają też niski indeks glikeniczny, dzięki czemu po ich spożyciu poziom cukru we krwi powoli opada i dłużej pozostaje uczucie sytości. Które rośliny pomogą nam schudnąć?

>>Przeczytaj też: Warzywa z ogrodu. Zakładamy własny ogród warzywny

Warzywa na odchudzanie

Seler. 100 g bulwy selera to tylko 7 kcal! Jeszcze mniej kaloryczna jest nać. W efekcie organizm zużywa na strawienie selera więcej energii, niż mu on dostarcza. Warzywo to zawiera też dużo błonnika, regulującego perystaltykę jelit. Korzeń (i natkę) można dodawać do sałatek, zup, surówek i wyciskać z niego sok. Warto też chrupać na surowo łodygi selera naciowego.

>>Przeczytaj też: Uprawa selera w ogrodzie. SELER w przydomowym ogrodzie warzywnym

Papryczka chilli. Zmniejsza apetyt, zwłaszcza na potrawy słodkie i tłuste - odrobina chilli dodana do jajecznicy na śniadanie sprawi, że nie będziemy potrzebować obfitego lunchu. A zawarta w niej kapsaicyna, nadająca pikantny smak, przyspieszy metabolizm i spalanie tłuszczu. Ale uwaga! - w nadmiarze może podrażnić żołądek i wywołać alergię. Wystarczy więc jeden strączek chili dziennie - pieczenie złagodzimy usuwając z papryczki nasiona, dodając do dań kolendrę lub natkę pietruszki.

Ogórek. Kilogram ogórków to tylko 150 kcal, czyli mniej niż 1/2 pączka! Warzywo to przyczyni się też do szybszego spalania tłuszczu i usuwania nadmiaru wody z organizmu (pod warunkiem, że jest niesolony). Gasi pragnienie i działa moczopędnie, wpomagając usuwania toksyn z organizmu. Uwaga! Ogórka nie można łączyć w daniach z pomidorem, zawiera bowiem enzym niszczący Wit. C. Wystarczy, że zetkniemy plasterek ogórka z plasterkiem pomidora. Nie można też łączyć soku pomidorowego z ogórkowym.

Owoce na odchudzanie

Grejpfrut. Ponoć zjedzenie połówki grejfruta do każdego posiłku ułatwi zrzucanie wagi. I nic dziwnego - owoc ten należy do produktów o niskim indeksie glikemicznym, jest niskokaloryczny, przyspiesza spalanie tłuszczu i zapobiega atakom głodu. Regularnie spożywany zwiększa tempo przemiany materii, pobudza wytwarzanie soków trawiennych i reguluje pracę pęcherzyka żółciowego. Można go spożywać w całości, w sałatkach i pić wyciśnięty z niego sok. Dobrze smakuje też wydrążony i faszerowany grejpfrutowym miąższem wymieszanym z innymi owocami lub z krewetkami.

>>Przeczytaj też: Jakie cytrusy można uprawiać w domu w doniczkach?

Ananas. To świetny owoc odchudzający. Zawiera bowiem enzymy i kwasy owocowe przyspieszające spalanie tłuszczu, m. in. bromelinę - enzym regulujący przemianę materii, pomagający strawić białko, oczyszczający przewód pokarmowy. Ananas zawiera też dużo potasu, który usuwa z organizmu nadmiar wody, co sprzyja walce z cellulitem. Warunek - owoc musi być świeży (nie z puszki!). Pysznie smakuje w całości i w sałatkach.

>>Przeczytaj też: Czy ananas można uprawiać w doniczce? Uprawa ananasa w domu

Kiwi. Jeden owoc to tylko około 50 kcal, a zarazem skarbnica substancji ułatwiających odchudzanie: drobne pesteczki zawarte w miąższu regulują perystaltykę jelit, kwasy owocowe i enzymy wspomagają spalanie tłuszczu, żelazo dotlenia tkanki, a potas pozwala się pozbyć nadmiaru wody z organizmu. Kiwi świetnie smakuje w całości - bez żadnych dodatków lub w sałatkach. Jest też, obok szpinaki i bananów, częstym składnikiem smoothies.

>>Przeczytaj też: Aktinidia ostrolistna (mini kiwi) – uprawa. Odmiany aktinidii do uprawy sadowniczej

Granat. Aby się zanadto nie objadać, wystarczy popijać każdy posiłek sokiem z granatu. Podobnie działa wyciąg z jego liści, który dodatkowo zmniejsza wewnątrzjelitowe wchłanianie tłuszczu. A pod skórzastą łupiną tego owocu tkwią nasiona otoczone soczystym miąższem, pełnym błonnika. Nic dziwnego więc, że owoc ten zwiększa uczucie sytości i poskramia apetyt. Granat świetnie smakuje solo, w sałatkach i jako dodatek do ciast.

>>Przeczytaj też: Zioła i przyprawy z własnej grządki

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE