Brama wjazdowa - wygodny wjazd na posesję. Rodzaje bram wjazdowych

2019-02-18 8:19

Brama wjazdowa powinna być dobrana w zależności od ilości miejsca na podjeździe. Wjazd na posesję powinien być wygodny i wyznaczony w takim miejscu, aby dojazd do domu i garażu był jak najprostszy i najwygodniejszy. Podpowiadamy jaką wybrać bramę wjazdową i jak zrobić wygodny wjazd na posesję.

By wjazd na posesję był wygodny, niedrogi i nie zajmował zbyt dużo miejsca na posesji, warto usytuować go jak najbliżej garażu lub innego miejsca postojowego. Szerokość i wysokość bramy wjazdowej zależą od naszych potrzeb. Zgodnie z obowiązującymi przepisami szerokość wjazdu na posesję nie może wynosić mniej niż 2,4 m, ale aby był naprawdę wygodny, powinien mieć przynajmniej 3 m. Projektując go, trzeba wziąć pod uwagę minimalny promień, pod jakim może skręcić pojazd. Dla samochodów osobowych wynosi on 5-6 m, dla dostawczych – 6-7 m. Jeżeli odległość między bramą wjazdową a zewnętrzną krawędzią drogi jest co najmniej równa promieniowi skrętu, to pojazd, przejeżdżając prostopadle przez bramę, minie ją z zapasem z każdej strony, natomiast gdy odległość ta jest mniejsza, to zaistnieje konieczność wjeżdżania pod kątem, co sprawi, że samochód będzie ścinał zakręt i zahaczał o słupek. W takiej sytuacji należy zamontować szerszą bramę (3,5-4 m) lub cofnąć ją w głąb posesji o mniej więcej 1,5 m.Posiadacze większych działek, w przypadku których brama wjazdowa jest zazwyczaj bardziej oddalona od garażu, powinni zapewnić sobie wygodny podjazd. Musi on być przede wszystkim odpowiednio szeroki. Trzy metry wystarczą, gdy na posesji parkuje jeden samochód, ale w przypadku większej liczby lepiej wykonać szerszy, co najmniej 4-metrowy, aby w razie potrzeby pojazdy mogły się bezpiecznie minąć. Warto też pomyśleć o miejscu do zawracania.

Najważniejsze jest to, by brama wjazdowa nie utrudniała ruchu i nie zagrażała bezpieczeństwu na drodze prowadzącej na posesję, ale istotne jest też jej dopasowanie do stylistyki domu i ogrodzenia. W zależności od ilości miejsca na podjeździe możemy wybrać bramę przesuwną lub rozwieralną (skrzydłową).

Nowoczesna brama garażowa

Brama wjazdowa przesuwna

    Bramy wjazdowe przesuwne doskonale sprawdzają się w przypadku szerokich działek, zwłaszcza jeśli odległość od wjazdu do garażu jest mała (i skrzydła bramy rozwieralnej mogłyby się nie otwierać na oścież). Mają jedno skrzydło, które przesuwa się wzdłuż ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie (po otwarciu nie zajmują więc miejsca na podjeździe). Na obydwu krańcach takiej bramy zamocowane są słupki: prowadzący i skrajny. Słupek prowadzący utrzymuje skrzydło w pionie i odpowiada za jego prawidłowy ruch, a skrajny zabezpiecza je przed wysunięciem się z prowadnicy. Skrzydło bramy przesuwnej może poruszać się na rolkach po szynie (bramy szynowe) lub 10-15 cm nad powierzchnią podjazdu, nie dotykając go (bramy samonośne). Przy tym rozwiązaniu skrzydło bramy musi być wyposażone w przeciwwagę, przez co jest dłuższe i zajmuje więcej miejsca (ale zaletą jest łatwe otwieranie takiej bramy, bo nie przeszkadza ani śnieg, ani leżące na podjeździe jesienią liście). Bramy przesuwne mogą mieć dowolną szerokość (nawet do 20 m). Trzeba jedynie sprawdzić, czy odcinek wzdłuż ogrodzenia, po którym ma się poruszać skrzydło bramy, jest na tyle długi, aby podczas otwierania mieściło się na nim całe skrzydło. Na jego drodze nie może się znaleźć żadna przeszkoda, np. śmietnik. Należy też usunąć z tego odcinka wszelkie rośliny, które mogłyby przeszkadzać w swobodnym poruszaniu się skrzydła. Planując zakup bramy przesuwnej, trzeba uwzględnić położenie furtki, aby nie doszło do sytuacji, w której brama po otwarciu będzie zasłaniała furtkę.

      Właściwa eksploatacja bramy przesuwnej zapewnia jej długotrwałe bezawaryjne działanie. Należy pamiętać, aby szyna bramy przesuwnej, po której poruszają się rolki, była zawsze czysta – gromadzący się na niej piasek, suche liście, a zimą śnieg mogą ją zablokować. Przy bramach przesuwnych ważne jest również, by w przestrzeni, w której poruszają się skrzydło bramy oraz przeciwwaga, nie było przeszkód utrudniających ruch (śnieg, żywopłot), a ogrodzenie było proste, bez zakrzywień i na tyle długie, aby pomieściło całkowicie otwarte skrzydło.

      Bramy przesuwne dostępne są w dwóch wersjach: szynowej lub samonośnej. Różnią się one przede wszystkim sposobem przesuwania się skrzydła oraz ceną.

      • Brama wjazdowa przesuwna szynowa: jej skrzydło przesuwa się na rolkach, po szynie umieszczonej w warstwie nawierzchni na fundamencie. Na słupku prowadzącym zamontowana jest niewielka prowadnica utrzymująca bramę we właściwej pozycji i zapewniająca jej płynny ruch. Jedynym problemem podczas jej użytkowania może być szyna. Często gromadzą się w niej różne zanieczyszczenia (liście, kawałki gałęzi, kamienie czy piach) – jeśli nie będą usuwane regularnie, mogą powodować uszkodzenie rolek skrzydła, a nawet jego wypaczenie się. Zimą skrzydło takiej bramy może także przymarznąć. Śnieg i mróz mogą ją w ten sposób skutecznie unieruchomić.
      • Brama wzjazdowa przesuwna samonośna: jest droższa niż ich brama szynowa, jednak jej konstrukcja sprawia, że jest również mniej zawodna i mniej kłopotliwa w użytkowaniu. Skrzydło bramy samonośnej przesuwa się tuż nad nawierzchnią wjazdu – słupek prowadzący ma rolki, po których przesuwa się skrzydło – nie ma więc żadnego kontaktu z podłożem (odległość skrzydła od ziemi wynosi zwykle 5-8 cm). Dzięki temu śnieg, liście czy piasek nie przeszkadzają w swobodnym poruszaniu się bramy. Specjalne łożyskowane rolki prowadzące zapewniają stabilny ruch skrzydła, a zamontowany na przeciwległym słupku chwytak umożliwia jego łagodny i pewny dojazd oraz ustala położenie w pozycji zamkniętej. Trzeba jednak pamiętać, że skrzydło bramy samonośnej musi mieć przeciwwagę, która zwiększa jego szerokość o 30-40 proc. Należy to uwzględnić, planując szerokość bramy. Zwiększenie szerokości bramy wpływa też na jej większy ciężar. Z tego względu w przypadku bram samonośnych szczególnie zaleca się montaż automatycznego sterowania.
        brama-przesuwna
        Autor: Andrzej Szandomirski Planując montaż bramy przesuwnej, należy się upewnić, czy ogrodzenie jest na tyle długie, aby schowało się za nim skrzydło z przeciwwagą
        Ogrodzenie i brama
        Ogrodzenie i brama

        Autor: Andrzej Szandomirski

        Brama przesuwna

        ... powinny tworzyć spójną kompozycyjną całość, dlatego wygląd skrzydła bramy z reguły dostosowuje się do wyglądu przęseł ogrodzenia. Gdy są one wykonane np. ze stali, dobrze jeśli brama również będzie metalowa. Jeżeli przęsła są lekkie, ażurowe, takie samo powinno być wypełnienie skrzydła bramy. W przypadku pełnych, np. murowanych, ogrodzeń wypełnienie powinno być zwarte – bez większych prześwitów, które powodowałyby dysonans między wyglądem obu elementów.

        Brama wjazdowa rozwieralna

        Bramy wjazdowe rozwieralne. Są niezastąpione, gdy działka jest wąska. Składają się z jednego lub dwóch skrzydeł zamocowanych na zawiasach do bocznych filarów. Dodatkowo wyposażone są w rygiel blokujący lub ogranicznik, które chronią skrzydła przed przypadkowym otworzeniem. Zaletą bramy rozwieralnej jest to, że jeśli okaże się, iż droga dojazdowa będzie zbyt wąska (odległość między bramą wjazdową a krawędzią drogi jest mniejsza niż promień skrętu), można ją cofnąć w stosunku do linii ogrodzenia w głąb działki.

        W bramach rozwieralnych dwuskrzydłowych każde ze skrzydeł może mieć około 3 m szerokości. Dla funkcjonowania bramy dwuskrzydłowej bardzo ważny jest prawidłowy montaż. Jej właściwe wypoziomowanie oraz fachowe zamontowanie zawiasów zabezpieczy przed opadaniem skrzydeł, co w krótkim czasie mogłoby doprowadzić do trudności w domykaniu. Aby brama dwuskrzydłowa mogła się automatycznie otwierać i zamykać, musi być dobrze zamontowana. Jeśli skrzydła się zazębiają albo zachodzą na siebie tak, że bramę trudno zamknąć ręcznie, zamontowanie napędu niewiele pomoże. Bramy dwuskrzydłowe są z reguły najmniej kłopotliwe. Warto jednak zwrócić uwagę na elementy, które mogą przeciążać bramę i powodować nadmierne zużycie mechanizmu jej napędu.

        Brama rozwieralna jednoskrzydłowa sprawdzi się, gdy podjazd jest długi. Wadą takiego rozwiązania jest duże i ciężkie skrzydło, które otwierane ręcznie może przysparzać problemów. Bramy rozwieralne jednoskrzydłowe ze względów konstrukcyjnych mają ograniczoną szerokość – do 3 m. Bramy te są wyposażone w rygiel blokujący, który chroni skrzydła przed przypadkowym otworzeniem, lub w metalowy ogranicznik przymocowany do podłoża od strony ulicy, dzięki któremu brama nie otworzy się na zewnątrz posesji.

        Brama wjazdowa na pilota

        Wygodę użytkowania zwiększy automatyczne otwieranie. Napęd bramy należy dobierać, uwzględniając ciężar i częstotliwość pracy bramy (liczbę otwarć i zamknięć). Napędy z siłownikami większej mocy są zwykle droższe. Nie warto jednak oszczędzać i dobierać ich „na styk”, bez rezerwy mocy. Napęd, pracując zawsze z maksymalną mocą, szybciej się zużywa, a w sytuacji większego obciążenia (np. przy silnym wietrze i bramie dwuskrzydłowej) może nie mieć siły otworzyć.

        >>Przeczytaj też: Brama z automatyką. Automatyczny napęd do bramy

        Nasi Partnerzy polecają
        Pozostałe podkategorie