Brama automatyczna skrzydłowa i przesuwna
Brama z automatyką ułatwia jej zamykanie i otwieranie. Wybierając bramę, warto zdecydować się również na zakup urządzeń pozwalających na jej automatyczne otwieranie i zamykanie. Jakie zalety ma brama z automatycznym napędem?
Autor: Andrzej Szandomirski
Napęd bramy dobiera się do wielkości bramy, jej ciężaru, a w przypadku bram skrzydłowych także do sposobu wypełnienia skrzydła
Automatyczny napęd bramy zapewnia nie tylko komfort (ułatwia i przyspiesza wjazd czy wyjazd z posesji, a przypadku ulewnego deszczu chroni nas przed zmoknięciem), ale także zmniejsza ryzyko, że podczas otwierania bramy samochód z kluczykami w stacyjce stanie się łupem złodzieja.
Decydując się na zakup bramy wraz z automatyką, będziemy mieli pewność, że siłowniki, które umożliwiają automatyczny ruch skrzydeł, będą odpowiednio dobrane do konkretnej bramy. Jeśli będziemy chcieli zautomatyzować bramę, która nie została do tego przystosowana, może okazać się, że jej konstrukcja nie pozwala na zastosowanie siłowników (które przenoszą na konstrukcję bramy niekiedy naprawdę duże siły) lub będziemy musieli za nie sporo zapłacić.
Brama automatyczna: napęd do bramy skrzydłowej
Do tego typu bram często oferowane są siłowniki z napędem śrubowym, w których element napędowy, przesuwając się liniowo wzdłuż korpusu siłownika, przenosi siłę na skrzydło bramy. Ten rodzaj napędu wymaga od instalatora sporej wiedzy i doświadczenia w montażu. Siłowniki z napędem śrubowym można stosować niemal do wszystkich bram skrzydłowych, jednak zdarza się, że ograniczeniem bywa zbyt duży przekrój słupka bramy. W takim przypadku sprawdzą się siłowniki z ramieniem łamanym, gdzie skrzydła porusza przegubowy układ ramion.
Brama automatyczna: napęd do bramy przesuwnej
Siłowniki do tych bram pracują w oparciu o koło zębate osadzone na obracającym się wale wyjściowym siłownika. Zazębiając się z listwą zębatą poprowadzoną wzdłuż dolnej krawędzi bramy, koło przesuwa ją. To rozwiązanie jest tanie, a montaż i regulacja takiego napędu nie sprawiają większych trudności.
Brama na pilota
Do uruchamiania siłowników najczęściej wykorzystuje się pilota. Aby otworzyć lub zamknąć bramę, pilot nie musi być skierowany bezpośrednio w stronę centrali sterującej, ponieważ antena, w którą jest ona wyposażona, może odebrać sygnał z pilota nawet z odległości ponad 200 m. Dzięki temu, gdy podjeżdżamy na posesję, będą na nas czekały już otwarte skrzydła.
Automatycznie otwierana brama powinna mieć urządzenia zapewniające bezpieczeństwo jej użytkownikom. Ważnym elementem automatyki do bram wjazdowych jest zestaw fotokomórek. Są to nadajnik i odbiornik promieni podczerwonych montowane wzdłuż światła wjazdu. Gdy tylko promień podczerwieni zostanie przerwany przez przeszkodę, fotokomórka zatrzyma skrzydła bramy. W przypadku bram przesuwnych montuje się zwykle jedną parę fotokomórek. Przy bramach skrzydłowych fotokomórki montuje się w świetle bramy oraz w linii, którą wyznaczają otwarte (ustawione pod kątem prostym) skrzydła. Bezpieczeństwo pracy bramy zapewnia także tzw. zabezpieczenie przeciążeniowe, czyli moduł w centrali sterującej, który kontroluje siłę, z jaką działa siłownik. Jeśli siła ta wzrasta (a tak się dzieje, gdy brama trafia na opór), siłownik zmienia kierunek ruchu skrzydła bramy.
Brama powinna być wyposażona również w lampę ostrzegawczą, zwłaszcza gdy prowadzi ona wprost na ruchliwą ulicę. Taka lampa zapali się podczas ruchu skrzydła, ostrzegając w ten sposób poruszające się po drodze pojazdy o wyjeżdżającym z posesji aucie.