Spis treści
Dwuwarstwowa betonówka na autostradzie A2
Innowacyjna betonowa nawierzchnia wykonana z dwóch warstw cementu o obniżonym śladzie węglowym powstała na pilotażowym odcinku autostrady A2. Dolną warstwę nawierzchni ułożono tam z wykorzystaniem cementu hutniczego CEM II a górną warstwę stworzono na bazie cementu jasnego CEM II. Te technologię nazwano Milky Way 2.0. Wszystko za sprawą jasnej barwy tej nawierzchni. Eksperymentalny odcinek ma około kilometra długości i jest obecnie badany.
Naukowcy z uczelni technicznych i GDDKiA wraz z firmami Strabag i Cement Ożarów sprawdzają jak połączenie tych dwóch warstw sprawdzi się w praktyce. Już teraz mówią o korzyściach, jakie mogłyby płynąć z budowy dróg w technologii Milky Way 2.0.
Bardzo jasna nawierzchnia, jaka powstaje – sprawia, że dla kierowców droga jest bardziej widoczna, jest bezpieczniejsza a do jej oświetlenia potrzeba mniej energii elektrycznej niż do dróg budowanych w standardowych rozwiązaniach.
Czy takie mają być właśnie drogi przyszłości?
Profesor dr hab. inż. Jan Deja z Akademii Górniczo-Hutniczej twierdzi, ze drogi przyszłości muszą spełniać kilka warunków.
Mamy budować drogi trwałe, bezpieczne i tanie w całym cyklu życia. Podkreślam, to nie tylko baza budowy, ale potem 30 lat użytkowania. To jest mądre, gospodarskie podejście do całej sprawy. Pamiętajmy, że jako obywatele tak naprawdę budujemy te drogi za nasze pieniądze. Fundusz drogowy to to są te złotówki, które odkładamy tankując każdorazowo paliwo. Beton ma tutaj absolutnie mocne argumenty. Robiliśmy analizy, robili to eksperci, drogowcy dla Stowarzyszenia Producentów Cementu, które pokazywały, że w 30-letnim cyklu od wybudowania do do końca, kiedy można poddać recyklingowi taką nawierzchnię - nawierzchnia betonowa naprawdę się broni ekonomicznie – mówi prof. Jan Deja, pełniący jednocześnie funkcję prezesa Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Mariusz Adamek, prezes firmy Cement Ożarów, która aktywnie uczestniczyła w stworzeniu pionierskiej technologii budowy nawierzchni Milky Way dużą wagę przykłada do ekologii i wykorzystania materiałów powstających np. w produkcji przemysłowej stali.
Powołując się na gospodarkę obiegu zamkniętego nie ma lepszego rozwiązania niż wykorzystać produkty uboczne w innych procesach. Tu mówimy o produkcie ubocznym w procesie wytwarzania stali. Zastępujemy więc klinkier w produkcji cementu żużlem czy popiołami krzemionkowymi – mówi prezes Cement Ożarów.
Dr inż. Małgorzata Konopska- Piechurska, technolog produkcji cementu w firmie TPA, należącej do koncernu Strabag, podkreśla, że wykorzystywanie materiałów z recyclingu to dobry kierunek budowy dróg przyszłości.
Chciałabym, żebyśmy tak budowali drogi przyszłości, abyśmy ograniczyli marnotrawstwo, żebyśmy stosowali materiały nie na wyrost, tylko rzeczywiście te, których potrzebujemy, żebyśmy tak projektowali nawierzchnię, aby one wytrzymały wszystkie trudne warunki, ale żeby one nie miały dużo więcej wymagań niż rzeczywiście potrzebujemy i żeby te nawierzchnie na sam koniec były takim bankiem materiałów, surowców, z których możemy korzystać do kolejnych inwestycji – kończy Małgorzata Konopska-Piechurska.
19 km autostrady A2 z betonu o obniżonym śladzie węglowym
Warto przypomnieć, że na wspomnianym wcześniej odcinku autostrady A2 Siedlce - Malinowiec wybudowano w sumie blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni z betonu cementowego o obniżonym śladzie węglowym w technologii Milky Way.
Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość, co zostało pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi, zastawanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie o blisko 20% kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych.
- Zobacz też: Zerwą betonową nawierzchnię ekspresówki i zastąpią ją asfaltem. Betonówka wytrzymała 20 lat
Kolejna innowacja polega właśnie na połączeniu dwóch różnych cementów do budowy dwuwarstwowych nawierzchni. Ten eksperymentalny odcinek, jak już wspomnieliśmy na początku, liczy około 1 km długości.
- Jesteśmy dumni, że pierwsi w Polsce dostarczyliśmy rozwiązania produktowe do budowy dwuwarstwowych dróg autostradowych o obniżonym śladzie węglowym – mówi Krzysztof Pytel, dyrektor sprzedaży i rozwoju segmentu infrastruktura w Cement Ożarów.
Krzysztof Zadrożny, dyrektor oddziału Strabag twierdzi, że jego firma będzie się bacznie przyglądała dwuwarstwowemu odcinkowi A2.
- Taka technologia mieszania różnych rodzajów cementów jest dozwolona w innych krajach europejskich, natomiast w Polsce jeszcze nie. Jako Strabag wykonamy szereg badań aby przekonać zamawiającego do słuszności tej technologii. I myślę że ciągu najbliższych lat będziemy mogli też w Polsce wprowadzić zapis dopuszczający tę technologię do użytku – mówi Krzysztof Zadrożny, dyrektor oddziału Strabag.
