Czyste Powietrze 2024 - nowe zasady od 22 kwietnia! Jakie warunki? Gdzie złożyć wniosek o dofinansowanie?

2024-04-22 12:37

W programie Czyste Powietrze ważne zmiany od 22 kwietnia! Mają dotyczyć głównie warunków dotacji na pomp ciepła i kotłów na pellet. Jakie warunki należy spełnić? Czy w Czystym Powietrzu zmieni się też wysokość dofinansowania? Gdzie złożyć wniosek?

Czyste Powietrze 2024
Autor: Piotr Mastalerz Od 22 kwietnia 2024 ważne zmiany w programie Czyste Powietrze

Spis treści

  1. Program Czyste Powietrze 2024
  2. Jakie zmiany w programie Czyste Powietrze od 22 kwietnia?
  3. Jakie jeszcze zmiany w programie Czyste Powietrze w 2024
  4. Ile razy można składać wniosek Czyste Powietrze?
  5. Czyste Powietrze - gdzie i jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Program Czyste Powietrze 2024

Czyste Powietrze to program uruchomiony w 2018 i zaplanowany do 2030 r. Jego celem jest poprawa jakości powietrza i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Pierwszym krokiem jego realizacji jest usunięcie z domów kopciuchów i zastąpienie ich energooszczędnymi i niskoemisyjnymi urządzeniami grzewczymi. Drugim - powszechna i kompleksowa termomodernizacja domów jednorodzinnych.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał właśnie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowy na dystrybucję środków w ramach programu Czyste Powietrze z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, na łączną kwotę 6,4 mld zł.

- Jeżeli chodzi o zabezpieczenie finansowe programu Czyste Powietrze, to według naszej kalkulacji, licząc zupełnie na chłodno 6 tys. wniosków w miesiącu, umowy podpisane z WFOŚiGW zabezpieczają nam dwuletni okres finansowania. Chciałabym, żeby każdy pogram rządowy miał takie bezpieczeństwo i stabilność finansowania - skomentowała 17 kwietnia minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

Jakie zmiany w programie Czyste Powietrze od 22 kwietnia?

Pompy ciepła

Od 22 kwietnia 2024 r. będzie można uzyskać dofinansowanie do pomp ciepła, ale tylko tych wpisanych na listę ZUM (zielonych urządzeń i materiałów). A żeby tam się znaleźć, pompa ciepła:

  • musi przejść badania przeprowadzone w niezależnych akredytowanych laboratoriach zlokalizowanych na terenie EU lub EFTA,
  • wyniki badań muszą być zgodne z danymi w karcie produktu i etykiecie energetycznej danego urządzenia.

Obecnie wpisane na listę ZUM pompy ciepła będą wymagały uzupełnienia dokumentacji o raport z wyżej wymienionych badań.

Producenci i dystrybutorzy pomp ciepła mają czas do 13 czerwca (okres przejściowy) na uzupełnienie tych wymagań.

Po zakończeniu okresu przejściowego na liście ZUM pozostaną tylko pompy ciepła spełniające obecne wymogi programu Czyste Powietrze, potwierdzone badaniami, które przeszły pozytywną weryfikację.

Jest to reakcja na dobiegające z rynku informacje o nieuczciwych firmach oferujących sprowadzane z Chin pompy ciepła, które nie spełniają deklarowanych parametrów technicznych. NFOŚiGW na stronie programu przestrzega także przed niesprawdzonymi, nierzetelnymi wykonawcami, którzy mogą polecać takie urządzenia, a także nie zapewniać starannej i rzetelnej obsługi inwestycji. Konsekwencją takich procederów mogą być bardzo wysokie rachunki za prąd inwestorów, którzy zamontowali w swoich domach pompy ciepła, a liczyli na całkowicie odwrotny efekt.

Kotły zgazowujące drewno i kotły na pellet

Od 22 kwietnia 2024 r. możliwe będzie dofinansowanie wyłącznie kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet wpisanych na listę ZUM. Powodem są również dobiegające z rynku informacje o przypadkach podawania przez producentów/sprzedawców nieprawdziwych informacji o parametrach technicznych tych urządzeń.

Nie planuje się zmian wymogów w przypadku tych źródeł ciepła - nadal dotowane będą:

  • kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie,
  • kotły na pellet o podwyższonym standardzie.

Muszą to być kotły charakteryzujące się klasą energetyczną co najmniej A+ i obniżonym o połowę poziomem emisji cząstek stałych - nie więcej niż 20 mg/m³.

Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.

Jakie jeszcze zmiany w programie Czyste Powietrze w 2024

Ważną zmianą w programie jest ograniczenie możliwości do tylko jednokrotnego skorzystania z najwyższego dofinansowania (dla osób o najniższych dochodach). Beneficjent, który raz skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania, w przypadku kolejnych budynków będzie mógł złożyć wniosek wyłącznie o dofinansowanie na podstawowym poziomie. 

Poza tym w najbliższej edycji programu nie przewiduje się zmian wymogów dotyczących innych kategorii kosztów kwalifikowanych. Mimo inflacji nie będzie również zmian wysokości dotacji.

NFOŚiGW wprowadził za to

Ile razy można składać wniosek Czyste Powietrze?

W poprzedniej odsłonie programu Czyste Powietrze wprowadzono możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. Jeśli w pierwszym zostało dofinansowane unowocześnienie systemu grzewczego z usunięciem kopciucha i instalacją nowoczesnego, niskoemisyjnego źródła ciepła, a inwestycja została rozliczona w programie, to ten sam beneficjent może złożyć drugi wniosek. W tym wypadku dotacja może dotyczyć termomodernizacji budynku na podstawie audytu energetycznego, tak żeby zrealizować jeden z wariantów w nim polecanych i osiągnąć określone wskaźniki zużycia energii. 

Czyste Powietrze - gdzie i jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wnioski należy składać do właściwego wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (FOŚiGW), który obejmuje swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek lub lokal mieszkalny. Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są: w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronach internetowych wfośigw lub w serwisie gov.pl.

Jak złożyć wniosek przez internet lub w urzędzie?

Przed złożeniem wniosku poprzez Portal Beneficjenta Wnioskodawca rejestruje konto na tym portalu. Rejestracja konta umożliwia pobranie elektronicznej wersji wniosku. Pobrany wniosek w postaci elektronicznej należy wypełnić i przesłać poprzez Portal Beneficjenta do właściwego wfośigw, z zastrzeżeniem w poniższym punkcie.Wnioskodawca przesyłający wniosek poprzez Portal Beneficjenta zobowiązany jest również do wydrukowania wniosku z Portalu Beneficjenta, opatrzenie go swoim podpisem i dostarczenie w postaci papierowej wraz z załącznikami (z wymaganymi podpisami) do właściwego wfośigw.

  • Wnioskodawca wypełnia wniosek na stronie i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami).
  • Złożenie wniosku w formie dotacji z prefinansowaniem możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem serwisu GWD z możliwością podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym, a w przypadku braku podpisu, możliwe jest wydrukowanie formularza wniosku, ręczne podpisani i przesłanie go pocztą lub przekazania za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
  • W przypadku gdy wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną, dopuszczalne jest złożenie wniosku wraz z załącznikami tylko w formie papierowej. Zaleca się wypełnienie wniosku (nawet jeżeli jest składany wyłącznie w formie papierowej) korzystając z aktywnego formularza, ze względu na „samoliczące się” pola.

Złożenie wniosku za pośrednictwem banku

  • W oddziale banku, który przystąpił do programu Czyste Powietrze, składa się wniosek wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu Czyste Powietrze. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
  • Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, bank złoży w naszym imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw).
  • Bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
  • W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) należy zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
  • Wfośigw wypłaca dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.
Pozostałe podkategorie