Spis treści
W Polsce jest bardzo wiele terenów, gdzie nie ma utwardzonych dróg. Na dodatek te prowadzące do działek budowlanych to są bardzo często drogi prywatne. Ludzie się budują w takich okolicach. Wcześniej czy później potrzebna jest porządnie utwardzona droga. Obowiązek ten spada na barki właścicieli drogi, grupy sąsiadów albo indywidualnych inwestorów. Trzeba nie tylko wybrać materiał na drogę, lecz pamiętać także o kosztach transportu oraz wykonania utwardzenia – pracy spychacza i walca albo dźwigu. Sam koszt budulca może stanowić mniejszą część ogólnego nakładu. Przeglądając oferty, trzeba też sprawdzić, co obejmuje cena. Znajdziemy takie, które obejmują sam materiał, i takie, w które wliczony jest transport na niedużą odległość i ułożenie materiału. Często wybór budulca na drogę zależy od tego, co jest dostępne w najbliższej okolicy. Zobaczmy, czym utwardzić drogę dojazdową?
- Czytaj też: Pozwolenie na budowę domu - nowe przepisy. Ile się czeka, ile kosztuje i jak długo jest ważne
Kruszywo drogowe
Do utwardzenia drogi można wykorzystać kruszywo różnego rodzaju. Na spód kładzie się większy tłuczeń lub kliniec albo żwir gruboziarnisty, których kawałki mają wielkość 3-6 cm. Na wierzchu układa się drobne kruszywo, na przykład grys, żwir. Utwardzenie można też wykonać z wymieszanego kruszywa o różnej gramaturze. Nie warto stosować na wierzchu żużlu lub pospółki, czyli piasku wymieszanego ze żwirem, ponieważ gdy jest sucho, spod kół samochodów jadących taką drogą bardzo się kurzy. Do utwardzenia drogi potrzeba wielu ciężarówek kruszywa. Rozkłada się je warstwami i utwardza. Dobrze wykonana podbudowa przetrwa lata i będzie w przyszłości podstawą do wykonania nakładki asfaltowej. Tona kruszywa na drogę kosztuje mniej więcej 100 zł z dowozem.
Gruz budowlany
Tańszym rozwiązaniem będzie zakup kruszywa ceglano-betonowego, czyli rozkruszonego gruzu budowlanego. Warto pamiętać, żeby był to czysty gruz z cegieł, pustaków ceramicznych, betonu komórkowego, betonu. W gruzie remontowo-budowlanym, który może być tańszy, będzie znajdować się wiele odpadów po rozbiórkach i remontach, np. kawałków zbrojeń, potłuczona ceramika łazienkowa, wszelkiego rodzaju listwy, narożniki budowlane. Utwardzenie drogi tak zanieczyszczonym gruzem może doprowadzić do uszkodzenia opon samochodów. Na gruzie, który jest raczej gruby, dobrze jest położyć jeszcze warstwę drobniejszego kruszywa, na przykład żwiru. Za gruz budowlany trzeba zapłacić mniej więcej 50 zł/t z transportem.
Kruszywo asfaltowe
Innym rozwiązaniem jest utwardzenie drogi rozdrobnionym destruktem asfaltowym, czyli materiałem powstałym z frezowania nawierzchni dróg. Takie kruszywo jest bardzo drobne, przesortowane, bez większych kawałków. Można je dobrze zagęścić. Wadą kruszywa jest wysoka cena. Za tonę trzeba zapłacić 100-120 zł bez transportu.
- Czytaj również: Najczęstsze błędy przy budowie domu. Przeczytaj, żeby uniknąć!
Płyty drogowe
To solidny materiał na drogę, jednak przed ułożeniem płyt potrzebne jest wyrównanie podłoża, co stanowi dodatkowy koszt. Płyty są wykonane z betonu wysokiej klasy – C20/25, C25/30 lub C30/37 - i mają zbrojenie. Ich wymiary to najczęściej 2 lub 3 x 1 lub 1,5 m i grubość 15 cm. Znajdziemy też mniejsze i cieńsze ażurowe płyty drogowe. Ich grubość to 12,5 cm, pozostałe wymiary to 1 x 0,75 m. Za duże pełne płyty drogowe trzeba zapłacić mniej więcej 100 zł/szt., cena mniejszych, ażurowych to 50 zł/szt.
- Przejdź do galerii: Przebudowa starego domu w Beskidzie Śląskim
