Podjazd do garażu z kostki brukowej - ile wytrzyma

2009-10-07 2:00
Podjazd do garażu. Sprawdź, czy kostka brukowa wytrzyma duże obciążenie
Autor: Semmelrock Stein+Design Kostka brukowa La Linia, kolor jasny granit

Kostka brukowa to sprawdzony materiał na podjazd do garażu. Dostępność kształtów, wzorów i kolorów kostek jest na tyle bogata, że znajdą w niej coś dla siebie zarówno zwolennicy minimalizmu, jak i miłośnicy efektownych, przyciągających wzrok kolorowych nawierzchni.

Trwała i estetyczna nawierzchnia wokół domu to marzenie każdego inwestora. Oba warunki spełnia popularna kostka brukowa.

Kostka brukowa to materiał niemal uniwersalny – można nim wykładać ogrodowe alejki i patia, chodniki i placyki przed wejściem do domu, a także miejsca narażone na duże obciążenia, jak podjazd czy zjazd do garażu. Trzeba jednak pamiętać, że nawet kostki o dobrze dobranych parametrach mogą się zapadać lub pękać, gdy nie zostaną prawidłowo dobrane i ułożone. Równie ważna jest ich bieżąca pielęgnacja i konserwacja.

Kostka brukowa na podjazd. Czy każdy bruk wytrzyma duże obciążenie?

Pierwszą decyzją, którą musimy podjąć przed ułożeniem bruku, jest dopasowanie rodzaju kostki do sposobu użytkowania nawierzchni. Przede wszystkim musi być ona wytrzymała na obciążenia (nie może pękać pod ciężarem samochodu) i ścieranie.

Nawierzchnię, po której nie będą poruszać się samochody, można ułożyć z kostki o wytrzymałości na ściskanie 35 MPa. Kostka o tych samych parametrach sprawdzi się również, na podjeździe do garażu, ale tylko pod warunkiem, że będą po nim jeździły wyłącznie samochody osobowe. Zaleca się jednak, by podjazdy do garażu wykonać z kostki o lepszych parametrach – powyżej 50 MPa.

Polecamy: Czyszczenie kostki brukowej z oleju, mchu i innych zabrudzeń

  • Kostka betonowa to najpopparniejszy materiał, z którego układany jest bruk. Mają wytrzymałość na ściskanie do 50 MPa. Barwione są najczęściej na kolor szary, czerwony, żółty, zielony, brązowy i czarny. Do zagospodarowania przestrzeni wokół domów w stylu rustykalnym i dworkowym warto użyć uszlachetnionych kostek betonowych z fazowanymi krawędziami, imitujących stare kamienie brukowe lub piaskowiec. W uzyskaniu chropowatej powierzchni pomagają specjalne zabiegi, jak młotkowanie, śrutowanie czy płukanie.
  • Kostka kamienna ma największą wytrzymałość na ściskanie – nawet 160 MPa, są mrozoodporne, nie wchłaniają tłuszczów. Najpopparniejsze są kostki granitowe występujące w wielu odcieniach szarości, zieleni, czerwieni i żółci. Kostki bazaltowe ze względu na swoją ciemną barwę są wykorzystywane głównie jako element kompozycji.
  • Bruk klinkierowy ma wytrzymałość 30-60 MPa, są mało nasiąkliwe i mrozoodporne, nie blakną pod wpływem promieni słonecznych. Są dostępne w ciepłych, naturalnych kolorach – od żółtego, przez czerwony, po brąz i grafit (zależy to od sposobu wypalania klinkieru i dodatku iłołupka). Dostępny jest też bruk klinkierowy cieniowany – z różnymi odcieniami w obrębie jednej kostki.
  • Kostki sztuczne z granpatu kauczukowo-silikonowego. Ich najważniejszą zaletą jest elastyczność – łagodzą skutki upadków i zapobiegają poślizgnięciom. Wyglądem przypominają kostki betonowe. Bruk drewniany wbrew pozorom bardzo dobrze znosi duże obciążenia – do 95 MPa, jest jednak mało odporny na korozję biologiczną. Najczęściej stosuje się impregnowane ciśnieniowo kawałki (okrągłe lub kwadratowe) gałęzi i pni sosnowych oraz dębowych.

WIDEO: Z czego podjazd przed domem?

Z czego podjazd przed domem?

Grubość kostki brukowej - od czego zależy?

Wybierając kostkę brukową, należy pod uwagę wziąć także jej grubość, gdyż wpływa ona na wytrzymałość podjazdu do garażu:

  • dla chodników, ścieżek rowerowych czy ogrodowych oraz małego ruchu samochodowego można stosować kostki brukowe o gr. 4 cm,
  • dla chodników, podjazdów i jezdni obciążonych ruchem samochodów osobowych oraz dostawcze do 3,5 t należy zastosować kostkę brukową grubości 6 cm,
  • dla obciążeń powodowanych przez samochody ciężarowe i ciągniki - kostki brukowe powinny mieć grubości 8 cm.
Zdaniem eksperta

Jak wybrać odpowiednią kostkę brukową na podjazd? Radzi Andrzej Cieloch – główny technolog Semmelrock Stein+Design

Nasz dom i jego otoczenie są naszą wizytówką. W codziennej eksploatacji ważne są estetyka i funkcjonalność zastosowanych materiałów. Jednym z dobrze widocznych i często użytkowanych obszarów przestrzeni prywatnej jest wjazd na posesję i podjazd do garażu. Zatem dobór koloru i tekstury nawierzchni powinien uwzględniać jej przeznaczenie.

Powierzchnie użytkowane przez pojazdy są narażone m.in. na zabrudzenia śladami opon, czy różnice kolorystyczne wynikające z intensywności użytkowania powierzchni.

Wjazd na posesję, tak samo jak i ogród, potrzebuje systematycznego dbania i pielęgnacji. Przede wszystkim należy więc na bieżąco uzupełniać piaskiem spoiny, aby pojedyncze kamienie się nie przemieszczały oraz usuwać porosty i mchy.

Zimą natomiast, należy odśnieżać całą powierzchnię wjazdu, a nie tylko część użytkowaną. Nie powinno się również skuwać lodu, ponieważ można doprowadzić do powstawania punktowych uszkodzeń powierzchni kostki. Można natomiast stosować sól lub odladzające środki chemiczne.

Istnieją również chemiczne metody zabezpieczania wjazdu poprzez impregnację. Impregnacja m.in. chroni przed przyjmowaniem zanieczyszczeń różnego rodzaju ale może zmienić barwę kostki i zmniejszyć przepuszczalność wody.

Przed zastosowaniem dowolnego środka na całej powierzchni warto wypróbować działanie środka chemicznego w wybranym, nie eksponowanym miejscu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie