Tanie działki pod inwestycje handlowe w mniejszych miastach. Już od 400 zł za metr

Cena gruntów przeznaczonych pod przedsięwzięcia handlowe w ośrodkach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców oscyluje teraz w granicach od 400 do 1000 zł za mkw. – wynika z analizy przygotowanej przez JLL. Na peryferiach metropolii wartości te mogą być nawet dwukrotnie większe, natomiast w ich śródmieściach – aż pięciokrotnie.

Park handlowy Przystanek Karkonosze

i

Autor: Mallson Polska/ Materiały prasowe
Debata Muratora: Domy na dziś, jutro i pojutrze

Niskie ceny gruntu jedną z przyczyn boomu na parki handlowe

Twórcy opracowania podkreślili, iż w minionych latach inwestorzy parków handlowych i centrów convenience zazwyczaj poszukują nowych terenów pod budowę właśnie w mniejszych aglomeracjach. Jak zaznaczyli, w okresie od stycznia do listopada 2025 r. prawie 200 tys. mkw. obiektów w tych dwóch kategoriach zrealizowano w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. Oznaczało to 56 proc. ich ogólnej nowej powierzchni w kraju. Co więcej, w takich miastach w budowie pozostaje dalsze 212 tys. mkw.

W związku z nasyceniem rynku i rosnącą konkurencją o najlepsze grunty duże galerie handlowe nie powstają już w ścisłych centrach miast. Oferta handlowa jest natomiast rozbudowywana m.in. przez lokale w parterach nowych inwestycji mieszkaniowych. W samej Warszawie w ostatnich kilku latach oddano do użytku około 80 tys. mkw. takich powierzchni handlowo-usługowych

– podkreślają autorzy raportu.

Ceny gruntu przyciągają inwestorów do mniejszych miast

Według ekspertów JLL, motywacją do realizacji projektów w małych miastach są atrakcyjne ceny parceli. W sercach największych aglomeracji koszty ziemi mogą sięgać 5 tys. zł w przeliczeniu na 1 mkw. wynajmowanej powierzchni – z kolei na ich obrzeżach stawki gruntów wahają się między 1,5 a 2 tys. za 1 mkw. przyszłej powierzchni do najmu, zaś w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców ceny gruntów mieszczą się w zakresie od 400 do 1000 zł za 1 mkw.

Eksperci podkreślają, że rynki dużych miast są już na ogół nasycone tradycyjnymi galeriami handlowymi, a dostępnych działek tylko ubywa. Nic zatem dziwnego, iż firmy rezygnują z takich inwestycji na rzecz parków handlowych, szczególnie poza centrami największych ośrodków miejskich.

Materiał powstał przy wykorzystaniu AI.

Murowane starcie
Taras – bez dachu czy zadaszony? MUROWANE STARCIE
Murator Google News