Tauron kontroluje mikroinstalacje fotowoltaiczne. Sprawdza te o zawyżonych parametrach lub które generują energię niezgodnie z umową

Tauron informuje: Przeprowadzamy kontrole w celu poprawy współpracy mikroinstalacji fotowoltaicznych z naszymi sieciami elektroenergetycznymi. Służą sprawdzeniu, czy mikroinstalacje wykorzystywane są zgodnie z warunkami zawartymi w umowie. Prowadzą je u losowo wybranych klientów. Takiej kontroli nie można umówić - nie jest wcześniej zapowiadana. Ale najpierw dostaniesz pismo. Kontrole magazynów energii nie są poprzedzone wysyłką pism.

fotowoltaika z magazynem

i

Autor: Marcin Czechowicz, projekt: Anna Witor/AWINCI ARCHITECTS Punkt wyjścia to własna instalacja fotowoltaiczna, a jej zadaniem jest takie wykorzystanie energii, by autokonsumpcja była jak największa

Spis treści

  1. Kiedy Tauron kontroluje mikroinstalacje?
  2. Kontrola Tauronu. Co może zrobić klient
  3. Instalacja fotowoltaiczna. Jak uniknąć kontroli
  4. Kontrola mikroinstalacji fotowoltaicznej. Etapy
Debata Muratora: Czyste powietrze
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

Masz instalację fotowoltaiczną? Tauron może ją skontrolować: - Przeprowadzamy kontrole w celu poprawy współpracy mikroinstalacji fotowoltaicznych z naszymi sieciami elektroenergetycznymi - informuje spółka.

Te kontrole są po to, by sprawdzić, czy mikroinstalacje wykorzystywane są zgodnie z warunkami zawartymi w umowie.

Na bieżąco monitorujemy parametry jakościowe energii elektrycznej oraz stopień obciążenia poszczególnych elementów naszej sieci. Na tej podstawie możemy wykryć ewentualne nieprawidłowości m.in. mikroinstalacje o zawyżonych parametrach lub takie, które generują energię niezgodnie z zawartą umową. Takie działanie jest niezgodne z prawem i stwarza zagrożenie dla wszystkich mikroinstalacji pracujących w okolicy oraz urządzeń wszystkich osób zasilanych z danego obwodu - informuje Tauron

Kiedy Tauron kontroluje mikroinstalacje?

Kontrole mikroinstalacji sprawdzają poprawność mikroinstalacji fotowoltaicznych w następujących obszarach:

  • przekroczeń mocy zainstalowanej,
  • przekroczeń napięcia przy równoczesnym generowaniu energii elektrycznej,
  • wprowadzania energii do sieci bez zawartej umowy,
  • magazynów energii.

Klient otrzyma pismo z informacją o kontroli w przypadku:

  • przekroczenia mocy,
  • przekroczenia napięcia,
  • nieuprawnionej generacji.

- Jeśli otrzymałeś od nas informację o przekroczeniu mocy zainstalowanej mikroinstalacji to znaczy, że stwierdziliśmy, że moc Twojej instalacji przekracza moc przyłączeniową Twojego obiektu lub otrzymaliśmy od Ciebie niepoprawne zgłoszenie przyłączenia mikroinstalacji - wyjaśniają przedstawiciele Tauronu.

Kontrola Tauronu. Co może zrobić klient

Oczywiście klient może się nadal uchronić przed kontrolą

Jeśli moc zainstalowanej mikroinstalacji nie przekracza mocy przyłączeniowej obiektu, to trzeba złożyć aktualizację zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do sieci dystrybucyjnej w terminie 14 dni od otrzymania pisma.

Jeśli moc zainstalowanej mikroinstalacji jest większa niż moc przyłączeniowa obiektu, to trzeba:

  • złożyć wniosek o zwiększenie mocy przyłączeniowej obiektu,
  • podpisać i zrealizować umowę o przyłączenie,
  • zaktualizować umowę na dostawę energii elektrycznej,
  • złożyć aktualizację zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji do sieci dystrybucyjnej.

- Jeśli otrzymałeś pismo zareaguj na nie, aby uniknąć kontroli! - apeluje Tauron.

Zobacz galerię zdjęć budynków, które nie do końca powstały zgodnie z przepisami i czytaj dalej

Instalacja fotowoltaiczna. Jak uniknąć kontroli

Nie zawsze kontrola jest konieczna. Jeśli moc zainstalowanych paneli fotowoltaicznych jest zgodna ze zgłoszeniem klienta, a  nastawy falownika są prawidłowe, nie ma ryzyka, że otrzymamy z Tauronu pismo wzywające do poprawy parametrów. 

Kontrola mikroinstalacji fotowoltaicznej. Etapy

  • Etap 1 – Weryfikacja danych

Na podstawie danych licznika pracownik Tauronu weryfikuje, czy występują u Ciebie nieprawidłowości w związku z:

  • przekroczeniem mocy zainstalowanej mikroinstalacji,
  • przekroczeniem napięcia przy równoczesnym generowaniu energii elektrycznej,
  • wprowadzaniem energii do naszej sieci bez zawartej umowy. 
  • Etap 2 – Wysyłka pism

- Jeśli stwierdziliśmy w Twoim punkcie poboru nieprawidłowości, otrzymasz od nas  pismo z wezwaniem do ich usunięcia. W piśmie poinformujemy Cię o wykrytej nieprawidłowości oraz przedstawimy kroki, które  powinieneś podjąć - podaje Tauron.

  • Etap 3 – Ponowna weryfikacja danych

Po wysłaniu pisma Tauron ponownie zweryfikuje parametry z licznika. - Jeżeli nie podjąłeś żadnych działań po otrzymaniu od nas pisma, nasz pracownik przeprowadzi kontrolę Twojej mikroinstalacji - ostrzegają.

  • Etap 4 – Kontrola mikroinstalacji

Pracownik firmy, działając na podstawie upoważnienia do kontroli, zweryfikuje, czy przekazane przez Ciebie dane są zgodne ze stanem faktycznym. Dodatkowo sprawdzi Twoją mikroinstalację, w tym m.in.:

  • parametry na falowniku, 
  • układ pomiarowo-rozliczeniowy, 
  • zabezpieczenia, 
  • ilość zainstalowanych paneli (jeżeli panele są usytuowane w niewidocznym czy trudno dostępnym miejscu, kontrolujący może wykorzystać drona do wykonania dokumentacji fotograficznej),
  • magazyn energii elektrycznej (jeśli taki posiadasz).

Kontrole magazynów energii nie są poprzedzone wysyłką pism. Prowadzi się je u losowo wybranych klientów.

Po wykonaniu wszystkich czynności pracownik poinformuje klienta o wyniku kontroli. Otrzyma też kopię protokołu kontroli.

Pamiętaj, że kontrola nie jest wcześniej zapowiadana i nie możesz umówić jej terminu.

  • Etap 5 – Działania pokontrolne

Jeżeli wynik przeprowadzonej kontroli potwierdzi nieprawidłowości w Twoim punkcie poboru, podejmiemy dalsze kroki prawne - zapowiada Tauron.

Murowane starcie
Fotowoltaika – na dachu czy na działce? MUROWANE STARCIE
Murator Google News