Spis treści
- Raport Cushman & Wakefield. Dobre wieści po II kw. 2025 r.
- Nowi gracze w Polsce, odwiedzalność centrów handlowych rośnie
Raport Cushman & Wakefield. Dobre wieści po II kw. 2025 r.
Rynek obiektów handlowych w Polsce odnotował w ostatnich miesiącach znaczący wzrost podaży. W budowie było aż 593 tys. mkw. GLA, co stanowi najlepszy wynik od 2019 r. Przeważały parki handlowe (80%), ale pojawiają się także magazyny handlowe marek DIY oraz centra handlowe. Warto przypomnieć, że tegoroczny boom na parki handlowe przewidział w 2024 r. raport Avison Young oraz PRCH.
Zgodnie z zapowiedziami inwestorów, w 2025 roku planowane jest ukończenie około 500 tysięcy mkw. nowych obiektów, co będzie rekordowym wynikiem pod względem nowych realizacji – podano w raporcie „Parki handlowe i obiekty typu convenience”.
Równocześnie w II kwartale br. podaż nowej powierzchni handlowej była nieco gorsza niż przed rokiem – ok. 90 tys. m kw. GLA w porównaniu do 125 tys. m kw. GLA. W tym samym czasie rozbudowy obiektów pozwoliły wprowadzić na rynek dodatkowe 22 tys. m kw. GLA.
- Czytaj też: To nowa Marywilska 44? W centrum handlowym Modlińska 6D spotkasz przedsiębiorców ze zniszczonej hali
Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5 tys. mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowania skali nowej podaży można spodziewać się od 2027 r. wraz z nasyceniem polskiego rynku formatem parków handlowych – wskazuje raport Cushman & Wakefield.
Nowi gracze w Polsce, odwiedzalność centrów handlowych rośnie
Według raportu średnia odwiedzalność centrów handlowych wzrosła w II kw. br. po słabszym początku roku. W przeliczeniu na jeden obiekt wyniosła ona w kwietniu ok. 420 tys. klientów, co stanowi wzrost o 2% rdr, zaś w maju 405 tys. klientów, co oznacza wzrost o 0,3% rdr. Największe wzrosty odnotowały duże i bardzo duże centra handlowe.
Miniony kwartał okazał się też interesujący, jeśli chodzi o debiuty nowych marek na polskim rynku. Były to:
- firma gastronomiczna Polski Stół,
- polska marka odzieży cyrkularnej Dreslow,
- Motorola/Lenovo,
- czeska marka soczewek kontaktowych Alensa,
- litewska sieć alkoholi luksusowych Bottlery,
- dubajska marka kosmetyczna Markovo.
Warto zaznaczyć, że chodzi o otwieranie się placówek tych marek w formie stacjonarnych sklepów.
- Przejdź do galerii: Kontrowersyjne budowy domów w Polsce
