Tylu obiektów handlowych nie było w Polsce w budowie od 6 lat. Dobre wieści z rynku

Polski rynek obiektów handlowych dynamicznie się rozwija. Według raportu firmy Cushman & Wakefield obecnie w budowie jest największa łączna powierzchnia takich obiektów od 2019 r. Najbardziej popularne wciąż są parki handlowe.

Wkrótce otwarcie parku handlowego Smart Park

i

Autor: Martyna Urban
Debata Muratora: Czyste powietrze
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

Spis treści

  1. Raport Cushman & Wakefield. Dobre wieści po II kw. 2025 r.
  2. Nowi gracze w Polsce, odwiedzalność centrów handlowych rośnie

Raport Cushman & Wakefield. Dobre wieści po II kw. 2025 r.

Rynek obiektów handlowych w Polsce odnotował w ostatnich miesiącach znaczący wzrost podaży. W budowie było aż 593 tys. mkw. GLA, co stanowi najlepszy wynik od 2019 r. Przeważały parki handlowe (80%), ale pojawiają się także magazyny handlowe marek DIY oraz centra handlowe. Warto przypomnieć, że tegoroczny boom na parki handlowe przewidział w 2024 r. raport Avison Young oraz PRCH.

Zgodnie z zapowiedziami inwestorów, w 2025 roku planowane jest ukończenie około 500 tysięcy mkw. nowych obiektów, co będzie rekordowym wynikiem pod względem nowych realizacji – podano w raporcie „Parki handlowe i obiekty typu convenience”.

Równocześnie w II kwartale br. podaż nowej powierzchni handlowej była nieco gorsza niż przed rokiem – ok. 90 tys. m kw. GLA w porównaniu do 125 tys. m kw. GLA. W tym samym czasie rozbudowy obiektów pozwoliły wprowadzić na rynek dodatkowe 22 tys. m kw. GLA.

Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5 tys. mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowania skali nowej podaży można spodziewać się od 2027 r. wraz z nasyceniem polskiego rynku formatem parków handlowych – wskazuje raport Cushman & Wakefield.

Nowi gracze w Polsce, odwiedzalność centrów handlowych rośnie

Według raportu średnia odwiedzalność centrów handlowych wzrosła w II kw. br. po słabszym początku roku. W przeliczeniu na jeden obiekt wyniosła ona w kwietniu ok. 420 tys. klientów, co stanowi wzrost o 2% rdr, zaś w maju 405 tys. klientów, co oznacza wzrost o 0,3% rdr. Największe wzrosty odnotowały duże i bardzo duże centra handlowe.

Miniony kwartał okazał się też interesujący, jeśli chodzi o debiuty nowych marek na polskim rynku. Były to:

  • firma gastronomiczna Polski Stół,
  • polska marka odzieży cyrkularnej Dreslow,
  • Motorola/Lenovo,
  • czeska marka soczewek kontaktowych Alensa,
  • litewska sieć alkoholi luksusowych Bottlery,
  • dubajska marka kosmetyczna Markovo.

Warto zaznaczyć, że chodzi o otwieranie się placówek tych marek w formie stacjonarnych sklepów.

Murowane starcie
Okna skośnego dachu – równie skośne czy wręcz przeciwnie? MUROWANE STARCIE
Murator Google News