Skarbówka sprawdza mieszkania! Sypią się niemałe kary finansowe

2024-05-24 16:25

Kontroli skarbowych w 2024 jest coraz więcej. Coraz więcej też kar nakładanych przez skarbówkę na osoby fizyczne, które w ostatnim czasie kupiły nieruchomość. Kontroli skarbowej powinni się spodziewać zwłaszcza nowi właściciele mieszkań. Dlaczego?

PCC od zakupu nieruchomości
Autor: Szymon Starnawski Urzędnicy sprawdzą czy PCC został odprowadzony od rynkowej ceny mieszkania

Spis treści

  1. PCC od kupna mieszkania
  2. Urzędnik skarbowy sprawdzi wartość nieruchomości
  3. Jak udowodnić wpłatę PCC o właściwej wysokości?
  4. Dopłata, a nawet kara za zaniżenie wartości
Z czego budować dom? Szkoła Budowania

W kontrolach skarbowych mieszkań chodzi o podejrzenie obniżania podstawy opodatkowania, jeśli chodzi o podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Urząd Skarbowy ma prawo sprawdzić nie tylko, czy został odprowadzony PCC od kupna nieruchomości, ale też od jakiej wartości go uiszczono. Może zakwestionować wysokość ceny nieruchomości w dokumentach i żądać dopłaty do wpłaconej kwoty podatku, a także w przypadku rażącego zaniżenia ceny. A takie przypadki to codzienność.

PCC od kupna mieszkania

Opłatę uiszczają osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które występują w umowach jako strony czynności cywilnoprawnych. Obowiązek ten spoczywa na stronie, która zyskuje środki lub rzeczy, np. w umowie sprzedaży jest to kupujący.

Oprócz opłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego należy złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych – PCC-3; w przypadku umów notarialnych deklarację składa notariusz.

W przypadku umowy notarialnej obowiązek podatkowy powstaje w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej, a płatnikiem podatku jest notariusz; pobiera on kwotę podatku od stron lub strony umowy.

W przypadku sprzedaży nieruchomości kwota PCC wynosi 2% wartości przedmiotu umowy.

Urzędnik skarbowy sprawdzi wartość nieruchomości

Urząd Skarbowy ma prawo weryfikacji ceny nieruchomości w umowie i stwierdzić, że jest ona zbyt niska. Od tej wartości jest wyliczany PCC, a więc zrozumiałe, że fiskus może upomnieć się o należne pieniądze. Oczywiście zawsze można zaryzykować, ale w przypadku rażących nieścisłości należy się liczyć z ingerencją urzędników. Czasami wartość jest zaniżona umyślnie, ale są przypadki sprzedaży mieszkania po okazyjnej cenie, która wynika z szeregu okoliczności, np. złego stanu i potrzeby gruntownego remontu, potrzeby szybkiego uzyskania gotówki itp.

Urząd tego nie wie i podejrzane według niego kwoty poddaje procedurze sprawdzenia. Ma na to pięć lat od momentu transakcji.

Jak udowodnić wpłatę PCC o właściwej wysokości?

Nie ma innej rady i trzeba się stawić. Samo tłumaczenie niewiele pomoże, dlatego trzeba zawczasu przygotować dokumentację.

Warto przed kupnem nieruchomości skorzystać z profesjonalnej wyceny wartości sporządzonej przez licencjonowanego rzeczoznawcę majątkowego (800 – 1500 zł). To jest naważniejszy dokument, który potwierdzi cenę nabycia nieruchomości.

Można też sporządzić przed kupnem inwentaryzację i dokumentację fotograficzną, pokazującą stan mieszkania, pisma od zarządcy, które poświadczą, np. o braku doprowadzenia określonych mediów lub stwierdzają zły stan techniczny mieszkania lub domu.

Dopłata, a nawet kara za zaniżenie wartości

Kontrole zdarzają się ostatnio coraz częściej. Osoba, która według fiskusa wpłaciła zaniżony podatek w stosunku do rzeczywistej wartości jest wzywana do urzędu celem złożenia wyjaśnień.

Jeśli urząd udowodni, że w czasie kupna została zaniżona wartość, wówczas nałoży na właściciela karę finansową. Może to być dopłata PCC do wysokości, jaka wynika z ceny rynkowej z odsetkami, a w razie rażących dysproporcji ceny z dokumentów zakupu w stosunku do rzeczywistej wartości, będzie to kara grzywny. Jej wysokość może być równa 100% kwoty nienależnie naliczonego podatku.

Polskie cuda z drewna