Spis treści
Rosnąca świadomość, ale wiedza wciąż niepełna
Polacy stają się coraz bardziej świadomi wpływu, jaki materiały budowlane mają na ich codzienne życie. Zwracają uwagę nie tylko na efektywność energetyczną budynków, ale także na skład i proces produkcji wykorzystywanych materiałów. Tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie marki Isover przez SW Research.
Aż 72 proc. respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na sposób produkcji materiałów budowlanych, ale tylko dla 19 proc. jest to kluczowe kryterium wyboru. Co więcej, aż 81 proc. osób w niewielkim stopniu lub wcale nie bierze pod uwagę, czy materiały pochodzą z recyklingu, posiadają certyfikaty środowiskowe lub są produkowane w sposób zrównoważony. To pokazuje, że choć świadomość rośnie, to wciąż nie przekłada się w pełni na decyzje zakupowe.
- Czytaj też: Podatek katastralny w Polsce. Jakie są szanse na to, by Polacy płacili podatek katastralny?
Oszczędności i zdrowie w jednym – rola izolacji
Badanie pokazuje również, że Polacy dostrzegają związek między codziennymi decyzjami a oszczędnościami. Najczęściej wskazywane aspekty to gaszenie światła (33 proc.), odpowiednie docieplenie budynku (30 proc.) i oszczędne korzystanie z wody (28 proc.). W grupie wiekowej 25-34 lata, czyli wśród osób, które często stoją przed decyzją o zakupie mieszkania lub budowie domu, aż 33 proc. wskazało na docieplenie budynku. To dowód na rosnącą świadomość ekologiczną wśród młodego pokolenia.
Co ciekawe, aż 47 proc. badanych podkreśla rolę dobrej izolacji budynku jako ważną dla zdrowia mieszkańców. To pokazuje, że Polacy coraz częściej postrzegają dom nie tylko jako miejsce zamieszkania, ale także jako przestrzeń, która ma wpływ na ich samopoczucie i kondycję.
Potrzeba transparentności i edukacji
Mimo rosnącej świadomości, aż 73 proc. badanych uważa, że dostęp do informacji na temat właściwości i składu chemicznego materiałów budowlanych jest utrudniony. To wyraźny sygnał dla producentów, że poza oferowaniem produktów, powinni również wspierać konsumentów merytorycznie.
- Obserwujemy coraz większe zmiany w oczekiwaniach rynku – mówi Marlena Madej, Product Manager Isover. - Klienci indywidualni zaczynają zwracać uwagę na zdrowy mikroklimat w domu, bezpieczeństwo i sposób produkcji materiałów. Dlatego transparentnie komunikujemy parametry, takie jak lambda, ale też pochodzenie składników, jak np. biopochodne spoiwo.
Innowacje w służbie zdrowia i środowiska
Coraz większa świadomość klientów, wspierana edukacją w zakresie odpowiedzialnego budownictwa, będzie coraz mocniej wpływać na wybory zakupowe Polaków. Klienci oczekują jasnych i rzetelnych komunikatów, powoływania się na badania i posiadania odpowiednich certyfikatów. To z kolei generuje zapotrzebowanie na wprowadzanie nowych technologii i innowacji, co w rezultacie może przyczynić się do poprawy jakości życia w polskich domach.
- Przejdź do galerii: 9 metamorfoz starych domów, które robią wrażenie