Spis treści
Z sondy przeprowadzonej przez serwis dompress.pl wynika, że oferta gotowych mieszkań, choć istnieje, jest często ograniczona do ostatnich lokali w ukończonych inwestycjach. Jednak są to często ciekawe lokalizacje i propozycje. Osoby zainteresowane kupnem mogą "upolować" coś naprawdę interesującego.
Podaż ograniczona, ale dostępna – głównie mniejsze metraże
Deweloperzy z dużą skalą działania, jak Atal, dysponują takimi nieruchomościami w większości regionów, w których prowadzą działalność. Jak zauważa Agnieszka Majkusiak, dyrektor generalna ds. sprzedaży i marketingu w Atal, w ofercie gotowych lokali „zazwyczaj są to tzw. kawalerki lub mieszkania dwupokojowe”.
Potwierdzają to dane od innych firm. W ofercie znajdziemy zarówno kompaktowe kawalerki o powierzchniach 26 m2 (Atal w Gliwicach, BPI Real Estate Poland w Poznaniu) czy 27 m2 (Robyg we Wrocławiu), jak i mieszkania dwupokojowe w przedziale 37-48 m2 (Atal, Eco Classic, Matexi Polska).
Dostępne są również większe metraże, często skierowane do rodzin. Lokum Deweloper na wrocławskim osiedlu Lokum Verde oferuje gotowe lokale trzypokojowe o powierzchni od 52 m2, a Nickel Development w Osiedlu Księżnej Dąbrówki pod Poznaniem ma w sprzedaży domy szeregowe o powierzchni ok. 99 m2 oraz mieszkania liczące blisko 86 m2.
Gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej? Rozpiętość cenowa jest ogromna
Ceny gotowych mieszkań są silnie uzależnione od lokalizacji. Zdecydowanie najkorzystniejsze oferty cenowe można znaleźć w mniejszych miastach oraz aglomeracjach poza ścisłym centrum. Potwierdza to przedstawicielka firmy Atal: „Najtańsze z gotowych mieszkań znajdziemy w mniejszych miastach, takich jak np. Chorzów”.
Przykładowo, najtańsze lokale w analizie to:
- kawalerka 26 mkw. w Gliwicach (Atal) za 279 000 zł,
- mieszkanie dwupokojowe 40 mkw. w Gliwicach (Atal) za 362 000 zł,
- mieszkanie 26 mkw. w Poznaniu (BPI Real Estate Poland, inwestycja Cavallia) za 425 546 zł,
- mieszkanie 41 mkw. w Szczecinie (Ronson Development) za 427 000 zł.
Na drugim biegunie cenowym znajduje się Warszawa. W stolicy za gotowe mieszkanie trzeba zapłacić znacznie więcej. W inwestycji Na Okrzei (Matexi Polska) lokal o powierzchni nieco ponad 40 m2. kosztuje 1,092 mln zł, a w projekcie Chmielna Duo (BPI Real Estate Poland) cena za 31 m2 zaczyna się od 952 200 zł. Wyjątkowo drogie są także luksusowe domy, jak te w inwestycji Nova Królikarnia (Ronson Development), gdzie ceny przekraczają 5 mln zł.
Promocje i dodatkowe korzyści zachętą dla kupujących
Aby przyciągnąć klientów do zakupu ostatnich dostępnych lokali, niektórzy deweloperzy stosują specjalne oferty. Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży w Lokum Deweloper, informuje o regularnych akcjach promocyjnych: „Uzupełnieniem naszej oferty są również comiesięczne promocje, dzięki którym klienci mogą liczyć na dodatkowe korzyści – od atrakcyjnych rabatów po miejsca postojowe, czy wykończenie w cenie”.
BPI Real Estate Poland również wspomina o „promocyjnych cenach” w warszawskiej inwestycji Chmielna Duo. Ciekawym rozwiązaniem, które przekłada się na realne oszczędności, jest koncepcja „bezczynszowego” osiedla, którą zastosowała Grupa CTE we wrocławskim Osiedlu Bakaliowym. Dzięki ograniczeniu części wspólnych i braku hal garażowych mieszkańcy płacą wyłącznie za utrzymanie własnych nieruchomości.
Wysoki popyt i sprzedaż na wczesnym etapie
Ograniczona liczba gotowych mieszkań w ofertach wielu deweloperów to efekt wysokiego popytu i skutecznej sprzedaży na wczesnych etapach budowy. Piotr Ludwiński, dyrektor sprzedaży w Archicom, podkreśla, że w projektach tej firmy „średni poziom sprzedaży przekracza 90 proc., co potwierdza stabilny popyt oraz sprzedaż większości mieszkań Archicom na wczesnych etapach realizacji inwestycji”.
Niektórzy deweloperzy w ogóle nie posiadają gotowych lokali, ponieważ cała pula sprzedaje się przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Renata Mc Cabe - Kudla, Country Manager w Grupo Lar Polska, wyjaśnia strategię firmy: „Nasze inwestycje planujemy w taki sposób, zarówno pod kątem harmonogramu budowy, jak i działań sprzedażowych, aby mieszkania były sprzedane przed zakończeniem realizacji projektu”. Podobną sytuację deklarują Waryński S.A. Grupa Holdingowa oraz Alter Investment, który specjalizuje się w przygotowywaniu gruntów pod inwestycje, a nie w sprzedaży mieszkań. To pokazuje, że klienci poszukujący gotowego lokum „na już” muszą liczyć się z mniejszym wyborem niż ci, którzy decydują się na zakup na etapie „dziury w ziemi”.
Zobacz także: Gala finałowa 10. edycji konkursu Życie w Architekturze! Zobacz, kto stoi za najlepszymi projektami