Prawo budowlane: jakie zmiany? Projekt nowelizacji prawa budowlanego przyjęty przez Radę Ministrów

2019-11-12 11:34 Wiktor Kalinowski - prawnik i ekonomista, specjalista z zakresu prawa budowlanego i nieruchomościowego
zmiany w prawie budowlanym
Autor: Gettyimages Nowelizacja prawa budowlanego: jakie czekają nas zmiany?

Rząd przyjął przygotowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju pakiet zmian w prawie budowlanym. Prawo budowlane ma się zmienić w celu uproszczenia i przyspieszenia procesu inwestycyjno-budowlanego. Zniknąć ma m.in. irracjonalny wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę w przypadku instalacji bankomatów, paczkomatów i innych małych automatów. Uproszczona zostanie procedura legalizacji niektórych samowoli budowlanych. Ponadto, zmianie ulegnie definicja projektu budowlanego a pozwolenie na budowę już po 5 latach będzie nie do podważenia.

6 listopada br., po ponad 7 miesiącach oficjalnych konsultacji i uzgodnień, rząd przyjął projekt nowelizacji prawa budowlanego, który opracowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Niestety ostateczna wersja projektu nie została jeszcze opublikowana. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji dostępna jest jedynie wersja z 2 sierpnia, która nie uwzględnia jeszcze poprawek Komisji Prawniczej. Z komunikatu resortu inwestycji i protokołu Komisji Prawniczej wynika jednak, że nie zmieniono pierwotnej koncepcji dotyczącej ułatwień w legalizacji samowoli budowlanych, podziału projektu budowlanego, czy uporządkowania listy obiektów i robót budowlanych.

Potrzeba wprowadzenia zmian w prawie budowlanym wynikała przede wszystkim z konieczności przyspieszenia i uproszczenia procesu inwestycyjno-budowlanego, a także zapewnienia większej stabilności podejmowanych w nim rozstrzygnięć. Projekt trafił teraz do Sejmu – nowego Sejmu IX kadencji - którego pierwsze posiedzenie odbywa się w dniu dzisiejszym (wtorek 12 listopada 2019 r.). Nowe przepisy mają obowiązywać po 6 miesiącach od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw.

Nowelizacja prawa budowlanego: bez pozwolenia na budowę

W nowym prawie budowlanym w istotny sposób zmieni się wykaz obiektów, których budowa nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Zwolnione z obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę mają zostać m.in. przydomowe tarasy naziemne o pow. zabudowy do 35 m2.

Wprowadzono również zmianę w zakresie pomostów. Zrezygnowano z opisania przeznaczenia pomostów, które można realizować na zgłoszenie, pozostano jedynie przy określeniu ich parametrów charakterystycznych tj. całkowita długość do 25 m i wysokość 2,5 m od korony pomostu do dna akwenu. Jednocześnie zwolniono z pozwolenia na budowę wszystkie oczyszczalnie ścieków o wydajności do 7,5 m3 na dobę, bez względu czy są to oczyszczalnie przydomowe czy nie.

Przeczytaj też:

w nowym prawie budowlanym uproszczono zasady na jakich ma odbywać się budowa szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę z wykorzystaniem procedury zgłoszenia, poprzez rezygnację z ograniczenia objętości przedmiotowego zbiornika. Obecnie proces budowy szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę o pojemności większej niż 25 m2 wiąże się z obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę. Po zmianach pozwolenie takie nie będzie już konieczne.

Zmiany w prawie budowlanym: bez zgłoszenia

Znowelizowany został też przepis zawierający wykaz robót budowlanych, które wymagają zgłoszenia. Przede wszystkim zmieniono przesłankę wymogu dokonania zgłoszenia przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Obecnie wymóg zgłoszenia dotyczy każdej przebudowy, która prowadzi do zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu. Uznano, że wymóg zgłoszenia nie powinien dotyczyć każdego zwiększenia obszaru oddziaływania obiektu, ale jedynie takiego, które będzie wykraczało poza działkę, na której budynek jest usytuowany. Jeśli zwiększenie oddziaływania mieścić się będzie na działce inwestora, to powinno znajdować się poza zakresem kompetencji organu administracji architektoniczno-budowlanej. Do położenia instalacji gazowej wystarczające będzie samo zgłoszenie, jednak w tym wypadku trzeba będzie opracować projekt budowlany.

Nowelizacja prawa budowlanego: co wybudujemy bez pozwolenia i bez zgłoszenia

Projekt wprowadza katalog obiektów, których budowa nie będzie wymagać uzyskania zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej przed przystąpieniem do realizacji, a więc zarówno pozwolenia na budowę, jak i zgłoszenia. Nowością jest też zapis, iż obiekty małej architektury, bez względu na lokalizację, nie wymagają ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Do tej pory, obiekty małej architektury sytuowane w miejscach publicznych wymagały zgłoszenia.

Ani zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę nie będziemy potrzebować zarówno w przypadku przepustów o średnicy do 100 cm jak i przepustów o przekroju najdłuższej przekątnej do 100 cm. Celem tej zmiany jest rozwianie wątpliwości interpretacyjnych powstających w przypadku przepustów o przekroju innym niż kołowy. Ponadto z wymogu uzyskania pozwolenia oraz zgłoszenia zwolnione zostały obiekty budowlane będące urządzeniami melioracji wodnych, które są z punktu widzenia budowlanego prostymi obiektami, nie powinny wymagać ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Obecnie do ich realizacji konieczne jest dokonanie zgłoszenia.

Dotychczas w prawie budowlanym nie było jednoznacznych przepisów regulujących kwestię urządzeń do przechowywania, wysyłania oraz odbierania przesyłek. Z orzecznictwa sądowego wynikało jednak, iż należy traktować je jako budowle w rozumieniu prawa budowlanego, a tym samym wymagały one uzyskania pozwolenia na budowę. Nowelizacja znosi ten wymóg. Dotyczy to również bankomatów, biletomatów i innych automatów o wysokości do 3 metrów. Co ciekawe, jeśli nowe zapisy zostaną ostatecznie przyjęte, inwestycje takie nie będą wymagały nawet zgłoszenia.

W zakresie robót budowlanych, których realizacja nie wymaga uzyskania zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej (czyli nie musimy ani uzyskiwać na nie pozwolenia ani ich zgłaszać) wprowadzony został podział na cztery grupy:

  1. przebudowa,
  2. remont,
  3. instalowanie,
  4. utwardzanie powierzchni gruntu na działkach budowlanych.

W ramach robót budowlanych polegających na przebudowie katalog inwestycji zwolnionych z decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia poszerzony został m.in. o:

  • obiekty budowlane związane z produkcją rolną i uzupełniające zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej wymienione w art. 29 ust. 1 pkt 4 prawa budowlanego,
  • oczyszczalnie ścieków do 7,5 m3 na dobę,
  • zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3,
  • tymczasowe obiekty budowlane, niepołączone trwale z gruntem i przewidziane do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie nie dłuższym niż 180 dni,
  • pomosty o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu do 2,5 m,
  • kanalizacja kablowa,
  • zjazdy z dróg krajowych i wojewódzkich oraz zatoki parkingowe na tych drogach,
  • obiekty budowlane służące bezpośrednio do wykonywania działalności regulowanej ustawą - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów,
  • obiekty piętrzące wodę i upustowe o wysokości piętrzenia poniżej 1 m poza rzekami żeglownymi oraz poza obszarem parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych; uzupełnione o roboty budowlane, które do tej pory były zwolnione z jakiejkolwiek procedury.

Ponadto, doprecyzowano, że zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej nie będzie wymagać zarówno budowa instalacji, z wyłączeniem instalacji gazowych, wewnątrz jak i na zewnątrz użytkowanego budynku. Ma to wyeliminować dotychczasowe wątpliwości, czy zwolnienie z pozwolenia na budowę i zgłoszenia dotyczy również odcinka instalacji wewnętrznej wychodzącej poza budynek. Niewątpliwie będzie to rozwiązanie korzystne dla inwestora.

Z pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia zwolnione będzie także prowadzenie robót budowlanych polegających na przebudowie budynków, których projekt budowlany wymaga uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej, z wyłączeniem przebudowy przegród zewnętrznych i elementów konstrukcyjnych.

Projekt budowlany po zmianach prawa

Aby doprecyzować zakres odpowiedzialności projektanta oraz organów administracji, nowelizacja przewiduje, że projekt budowlany będzie dzielił się na:

  •  projekt zagospodarowania działki lub terenu,
  •  projekt architektoniczno-budowlany oraz
  •  projekt techniczny.

Projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony będzie na aktualnej mapie do celów projektowych i ma obejmować:

a) określenie granic działki lub terenu,

b) usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, w tym sieci uzbrojenia terenu, oraz urządzeń budowlanych sytuowanych poza obiektem budowlanym,

c) sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków,

d) układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich,

e) informację o obszarze oddziaływania obiektu.

Projekt architektoniczno-budowlany po zmianie prawa będzie zawierał:

a) układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych,

b) zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę wydzielonych lokali mieszkalnych,

c) charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych,

d) projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne, mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko,

e) charakterystykę ekologiczną,

f) projektowane źródło lub źródła ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej,

g) opis dostępności dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., w tym osób starszych – w przypadku obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 prawa budowlanego,

h) informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4a – prawa budowlanego w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

Projekt techniczny po zmianie prawa budowlanego ma obejmować:

a) opis konstrukcji obiektów wraz z wynikami obliczeń statyczno-wytrzymałościowych,

b) charakterystykę energetyczną – w przypadku budynków,

c) projektowane niezbędne rozwiązania techniczne oraz materiałowe,

d) w zależności od potrzeb wyniki badań geologiczno-inżynierskich, geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych,

e) inne opracowania projektowe;

Projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z projektem architektoniczno-budowlanym będą zatwierdzane przez organ administracji. Natomiast projekt techniczny nie będzie weryfikowany przez organy wydające pozwolenie na budowę – ani w zakresie jego zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi, ani nawet w zakresie uprawnień projektanta do jego przygotowania. Projekt ten będzie składany w urzędzie na etapie zgłoszenia zakończenia robót budowlanych lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Zdaniem niektórych ekspertów, brak obowiązku sporządzenia części technicznej projektu budowlanego na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę niewiele zmieni w praktyce. Tak czy inaczej inwestor będzie bowiem musiał zlecić projektantowi wykonanie projektu technicznego i raczej nie będzie czekał na wydanie decyzji umożliwiającej realizację inwestycji. Dlatego zapowiadane przez resort zmniejszenie zakresu projektu może okazać się pozorne.

Projekt techniczny, który przedkładany będzie do organu nadzoru budowlanego na etapie składania wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie będzie musiał być zgodny z zatwierdzonym przez organ administracji architektoniczno-budowlanej projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym. Chodzi o to, aby przy tworzeniu projektu technicznego projektant wiedział, iż musi się kierować projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym. Jeżeli będzie chciał dokonać jakichkolwiek zmian w projekcie technicznym – sprzecznych np. z projektem zagospodarowania działki lub terenu, będzie wymagane w pierwszej kolejności dokonanie zmian w projekcie zagospodarowania działki lub terenu. Projekt zagospodarowania działki lub terenu co do zasady nie zmienia swojego zakresu, z uwzględnieniem, że to w tej części projektu powinna się znajdować informacja o obszarze oddziaływania obiektu.

Częścią projektu budowlanego będą także kopie opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów wymaganych przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu. Nie dotyczy to uzgodnienia i opiniowania przeprowadzanego w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.

A zatem w projekcie budowlanym rozróżnione zostaną elementy podlegające weryfikacji przez organ administracji publicznej oraz elementy, za których prawidłowe sporządzenie odpowiadać będą wyłącznie projektanci. Dzięki temu wydawanie pozwoleń na budowę, czy też przyjęcie zgłoszenia wraz z projektem, ma przebiegać szybciej i sprawniej. Resort przewiduje także, że wpłynie to na zmniejszenie obciążenia organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz przyspieszenie przygotowania dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Z drugiej strony, w efekcie podziału projektu budowlanego, będzie trzeba powielać te same dokumenty we wszystkich trzech jego częściach. Podobnie powielane będą również rysunki i części opisów w każdej z części projektu. Takie rozwiązanie wydaje się nie mieć sensu.

Z uwagi na zmianę formuły projektu budowlanego, konieczne stanie się określenie szczegółowych wymagań co do zawartości każdej z jego części w zakresie części graficznej, opisowej jak również załączników. Należy zatem spodziewać się wydania nowego rozporządzenia określającego sposób sporządzania projektu budowlanego.

Zmiany w prawie budowlanym: ułatwienia z przyłączami

Projekt przewiduje też skuteczniejsze egzekwowanie przewidzianego w prawie energetycznym, obowiązku podłączania budynków do sieci ciepłowniczej. Obowiązkiem projektanta będzie sprawdzenie czy budynki mieszkalne jednorodzinne i wielorodzinne można podłączyć do istniejącej sieci ciepłowniczej. Pojawią się konkretne terminy dla przedsiębiorstw na wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowo–kanalizacyjnej. Do tej pory w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków takie terminy nie były przewidziane, zatem każda gmina mogła regulować tę kwestię w sposób dowolny. W celu przyspieszenia i usprawnienia realizacji inwestycji, w tym w szczególności mieszkaniowych przewidziano termin:

  • 14 dni na wydanie ww. warunków przyłączenia dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w tym znajdujących się w zabudowie zagrodowej,
  • 30 dni – w pozostałych przypadkach.

Projekt zakłada także możliwość przedłużenia tych terminów w określonych przypadkach. Terminy te liczone będą od dnia złożenia kompletnego wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci. Proponowany przepis wskazuje także minimalny zakres informacji jaki musi znaleźć się w takim wniosku. Ponadto, doprecyzowano jakich okresów nie wlicza się do terminu wydania warunków przyłączenia do sieci (np. okresów opóźnień spowodowanych z winy wnioskującego o przyłączenie albo z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjnego.) będą stanowić upoważnienie dla wnioskodawcy lub podmiotu działającego z jego upoważnienia lub na jego zlecenie do realizacji przyłącza zgodnie z tymi warunkami. Termin ważności wydawanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo–kanalizacyjne warunków przyłączenia do sieci wynosić będzie 2 lata. Ponieważ na ich podstawie realizowane miałoby być przyłącze do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, istotne jest, by warunki te były aktualne ze względu na prawne i techniczne wymagania oraz dostosowane do aktualnych potrzeb wnioskodawcy i możliwości technicznych przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjnego oraz parametrów technicznych sieci, do której ma nastąpić przyłączenie.

Przedsiębiorstwo wodociągowo–kanalizacyjne nie będzie mogło odmówić odbioru przyłącza zrealizowanego zgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci. Dodatkowo, warunkiem odbioru nie może być uzyskanie pozwolenia na budowę ani dokonanie zgłoszenia robót budowlanych, jeżeli nie są one wymagane na podstawie przepisów ustawy Prawo budowlane. Regulacja ta ma przeciwdziałać dotychczasowym praktykom stosowanym przez niektóre przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjne, które nie mają umocowania w przepisach prawa. Dodatkowo projektowane przepisy prawa budowlanego wprowadzają wyraźny zakaz pobierania przez przedsiębiorstwa wodociągowo–kanalizacyjne opłaty za wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci, a także ich za ich aktualizację, zmianę lub przeniesienie na inny podmiot, dokonanie odbioru przyłącza, wpięcie go do sieci wodociągowo–kanalizacyjnej, ani za wszelkie inne zezwolenia z tym związane, które wydaje to przedsiębiorstwo. Opłaty te ustanawiane będą w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, uchwalanym przez radę gminy.

W celu wyegzekwowania terminowości wydawania przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne warunków przyłączenia do sieci podmiotom o to się ubiegającym, projekt przyznaje organowi regulacyjnemu, którym jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody kompetencje do nakładania na przedsiębiorstwo wodociągowo–kanalizacyjne administracyjnych kar pieniężnych w wysokości 500 zł za każdy dzień opóźnienia. Organem odwoławczym będzie Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

SPRAWDŹ: wzory i formularze do pobrania

Samowole budowlane po zmianie prawa budowlanego: łatwiejsza legalizacja

Kolejna bardzo ważna zmiana w prawie budowlanym ma dotyczyć co najmniej 20-letnich samowoli budowlanych.

Obecnie w Polsce istnieje i jest użytkowanych szereg obiektów budowlanych samowolnie wybudowanych przed wieloma laty, co do których organy nadzoru budowlanego nie mają wiedzy (a tym samym nie mogły podjąć przewidzianych w prawie budowlanym działań). Właściciele zwykle nie podejmują próby legalizacji samowolnie zrealizowanych obiektów budowlanych z obawy przed wysokimi opłatami legalizacyjnymi, a także obawiając się wydania przez organ nadzoru budowlanego decyzji o rozbiórce – przede wszystkim ze względu na ich niezgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Nowelizacja prawa budowlanego wprowadzi ułatwienia w legalizacji takich obiektów. Głównym wymogiem legalizacji byłoby dołączenie do zawiadomienia o zakończeniu budowy: oświadczenia o posiadanym prawie od dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oświadczenia o terminie zakończeniu budowy, inwentaryzacji powykonawczej oraz ekspertyzy technicznej. Zgodnie z tą procedurą legalizacja samowoli budowlanej polegającej na budowie obiektu budowlanego będzie możliwa bez konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej.

W przypadku tej procedury rola organu nadzoru budowlanego będzie się ograniczać jedynie do sprawdzenia warunku dotyczącego braku wszczęcia postępowania w sprawie budowy takiego obiektu oraz kompletności dołączonych dokumentów, w tym ekspertyzy technicznej, z której ma wprost wynikać czy obiekt ten nadaje się do użytkowania (w szczególności czy nie stwarza zagrożenia życia lub zdrowia ludzi). Organ będzie dodatkowo badał spełnienie warunku odnoszącego się do terminu zakończenia budowy (czy upłynęło przynajmniej 20 lat od jej ukończenia) – w przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości w tej kwestii. Należy podkreślić, że nowa procedura dotyczyć będzie nie tylko samowoli budowlanych zrealizowanych przed 1995 r., ale również obiektów wybudowanych bez uzyskania zgody organu administracji architektoniczno-budowlanej po 1994 r., których budowa została zakończona co najmniej 20 lat temu.

W przypadku nieprawidłowości w powyższym zawiadomieniu o zakończeniu budowy organ nadzoru budowlanego wzywałby do uzupełnienia stwierdzonych braków – w drodze postanowienia (art. 49g ust. 3). W uproszczonej procedurze legalizacyjnej organ nie będzie badał chociażby zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Skoro samorząd terytorialny przez 20 lat akceptował obiekt budowlany, zwłaszcza mając świadomość istnienia takiego obiektu przy ustalaniu lub zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, niezasadnym jest teraz kwestionowanie niezgodności takiego obiektu z planem miejscowym.

Zmiany w prawie budowlanym: termin stwierdzenia nieważności pozwolenia na użytkowanie

Projekt nowelizacji zakłada także wprowadzenie terminu, po upływie którego nie będzie już możliwe stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Uznano, że 5 lat - od dnia, w którym decyzja pozwolenia na użytkowanie stała się ostateczna - jest wystarczające na stwierdzenie ewentualnych nieprawidłowości w decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wzmocniona zostanie w ten sposób trwałość decyzji administracyjnej, co z punktu widzenia inwestora będzie rozwiązaniem pozytywnym.

Chodzi tu o uregulowanie kwestii użytkowania obiektu bez uzyskania odpowiedniej zgody, w taki sposób, aby działania organu nadzoru budowlanego w tym zakresie nie ograniczały się wyłącznie do wymierzenia kary z tytułu nielegalnego użytkowania, ale by zmierzały również do zalegalizowania samowolnie użytkowanego obiektu budowlanego. Nakładanie kary za nielegalne użytkowanie zgodnie z tym przepisem będzie się odbywać przy zastosowaniu mechanizmu tzw. „żółtej kartki”. Dotychczas w przypadku stwierdzenia przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego lub jego części z naruszeniem przepisów prawa budowlanego, organ nadzoru budowlanego wymierzał karę z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego.

Nowelizacja prawa budowlanego przewiduje, że w przypadku stwierdzenia przez organ nadzoru budowlanego użytkowania obiektu budowlanego lub jego części z naruszeniem przepisów prawa budowlanego, w protokole z przeprowadzonej kontroli organ nadzoru budowlanego poucza inwestora lub właściciela, że obiekt ten nie możne być użytkowany bez pozwolenia na użytkowanie lub dokonania skutecznego zawiadomienia o zakończeniu budowy. W przypadku nieobecności inwestora i właściciela podczas ww. kontroli doręcza się pouczenie na piśmie.
Po upływie 60 dni od otrzymania powyższego pouczenia organ dokona sprawdzenia czy obiekt ten jest nadal użytkowany z naruszeniem przepisów. Jeżeli użytkownik obiektu budowlanego (lub jego części) nie zaprzestanie nielegalnego użytkowania wówczas organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie, w którym wymierza karę z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego. Do kary tej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kar, z tym, że stawka opłaty podlegać będzie dziesięciokrotnemu podwyższeniu. Następnie nie wcześniej niż po upływie 30 dni od doręczenia postanowienia organ nadzoru budowlanego po raz kolejny sprawdza czy obiekt budowlany lub jego część jest w dalszym ciągu nielegalnie użytkowany. W przypadku dalszego użytkowania z naruszeniem przepisów ustawy ponownie wymierza się karę za nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego – w drodze postanowienia. Stawka opłaty dla każdej kolejnej kary podlega pięciokrotnemu podwyższeniu. Postanowienie to wydawane jest wielokrotnie, przy czym każde kolejne może być zostać wydane nie wcześniej niż po upływie 30 dni od wydania poprzedniego postanowienia.

Zgodnie z nową regulacją kara z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymierzana będzie każdorazowo w postanowieniu wydawanym przez organ nadzoru budowlanego, po stwierdzeniu użytkowania bez dopełnienia obowiązku wnikającego z przepisów ustawy.

Wzmocnienie przepisów przeciwpożarowych w prawie budowlanym po zmianach

Projekt przewiduje także wzmocnienie przepisów przeciwpożarowych, a konkretnie poprawę bezpieczeństwa pożarowego obiektów budowlanych, w których zostaje zmieniony dotychczasowy sposób użytkowania – chodzi tu w szczególności o miejsca, w których prowadzona jest działalność o charakterze rozrywkowym, polegająca na organizowaniu gier lub zabaw, w trakcie możliwość ewakuacji uczestników może być ograniczona. Jest to reakcja na tragedię, jaka wydarzyła się na początku tego roku w escape roomie w Koszalinie. W przypadku zmiany warunków bezpieczeństwa pożarowego do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części trzeba będzie dołączyć ekspertyzę rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.)
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 8 kwietnia 2019 r.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE