Budowa kurnika na terenie sąsiadującym z działką, na której jest dom mieszkalny

2016-11-25 23:24

Czy istnieją przepisy określające dopuszczalną odległość kurnika od działki, na której znajduje się dom mieszkalny? Właściciel sąsiedniej działki planuje wybudować kurnik na 23 000 kur? Na mojej działce nie ma instalacji wodociągowej, korzystamy z własnej studni. Kury mają być hodowane w systemie wolno wybiegowym.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 27 marca 2007 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. 2016.778 z dnia 2016.06.04 ):

 

1. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.

 

2. Każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do:

 

1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich;

 

2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych.

 

Oznacza to, iż przede wszystkim ważne jest, czy ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bądź decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dopuszcza usytuowanie takiej inwestycji na danym terenie. Jeśli miejscowy plan, bądź decyzja o warunkach zabudowy dopuszcza wybudowanie kurnika na działce, należy mieć również na uwadze art. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane ( Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 ), który przedstawia jedną z najważniejszych zasad prawa budowlanego tj. zasadę wolności budowlanej. W świetle tego artykułu, każdy ma prawo zabudowy nieruchomości gruntowej, jeżeli wykaże prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami.

 

W przepisach prawa nie znajdujemy artykułu mówiącego wprost, że obiekt budowlany będący kurnikiem, musi znajdować się w określonej minimalnej odległości od innych zabudowań, w tym mieszkalnych. Jednakże kurnik, jako budowla rolnicza będąca budynkiem inwentarskim oraz wszelkie urządzenia z nim związane musi spełniać wymogi określone w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie ( Dz. U. 2014.81 z dnia 2014.01.16 ). § 6 tego rozporządzenia wskazuje szczegółowe wymagania dotyczące odchodów zwierzęcych i zgodnie z nim:

 

1. Do usuwania i przechowywania odchodów zwierzęcych powinny być zastosowane urządzenia i budowle rolnicze odpowiednie do systemów utrzymywania zwierząt.

 

2. Zamknięte zbiorniki na płynne odchody zwierzęce powinny mieć:

 

1) dno i ściany nieprzepuszczalne;

 

2) szczelne przykrycie, z wyłączeniem zbiorników na płynne odchody zwierzęce lub ich części znajdujących się pod budynkiem inwentarskim, stanowiących technologiczne wyposażenie budynku inwentarskiego;

 

3) wylot wentylacyjny i zamykany otwór wejściowy.

 

3. Zbiorniki na płynne produkty powstałe w wyniku procesu fermentacji towarzyszącej produkcji biogazu rolniczego, zwane dalej "zbiornikami na produkty pofermentacyjne w postaci płynnej", powinny mieć dno i ściany nieprzepuszczalne, a w przypadku gdy są to zamknięte zbiorniki na produkty pofermentacyjne w postaci płynnej, powinny być szczelnie przykryte oraz zaopatrzone w wylot wentylacyjny i zamykany otwór wejściowy.

 

4. Odległości zamkniętych zbiorników na płynne odchody zwierzęce oraz zamkniętych zbiorników na produkty pofermentacyjne w postaci płynnej, mierzone od pokryw i wylotów wentylacyjnych, powinny wynosić co najmniej:

 

1) 10 m od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi na działkach sąsiednich, jednak nie mniej niż 15 m od otworów okiennych i drzwiowych w tych pomieszczeniach;

 

2) 15 m od magazynów środków spożywczych, a także od obiektów budowlanych służących przetwórstwu artykułów rolno-spożywczych;

 

3) 4 m od granicy działki sąsiedniej;

 

4) 5 m od budynków magazynowych pasz i ziarna;

 

5) 5 m od silosów na zboże i pasze;

 

6) 5 m od silosów na kiszonki.

 

5. Odległość otwartych zbiorników na produkty pofermentacyjne w postaci płynnej oraz płyt do składowania obornika powinna wynosić co najmniej:

 

1) 25 m od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi na działkach sąsiednich, jednak nie mniej niż 30 m od otworów okiennych i drzwiowych w tych pomieszczeniach;

 

2) 50 m od budynków służących przetwórstwu artykułów rolno-spożywczych i magazynów środków spożywczych;

 

3) 10 m od budynków magazynowych pasz i ziarna;

 

4) 4 m od granicy działki sąsiedniej;

 

5) 5 m od silosów na zboże i pasze;

 

6) 10 m od silosów na kiszonki.

 

6. Dopuszcza się sytuowanie zamkniętych zbiorników na płynne odchody zwierzęce oraz zbiorników na produkty pofermentacyjne w postaci płynnej, a także płyt do składowania obornika w odległościach mniejszych niż określone w ust. 4 pkt 3 i ust. 5 pkt 4 lub na granicy działek, w przypadku gdy będą przylegać do tego samego rodzaju budowli rolniczych na działce sąsiedniej.

 

Zwrócić należy uwagę również na § 11 tego rozporządzenia stanowiący, iż Budowle rolnicze uciążliwe dla otoczenia, w szczególności z uwagi na zapylenie, zapachy lub wydzielanie się substancji toksycznych, powinny być odizolowane od przyległych terenów pasem zieleni złożonym z roślinności średnio- i wysokopiennej.

 

Ważnym elementem przy realizacji takiej inwestycji, jest kwestia dotycząca obowiązku/ bądź nie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja taka jest efektem przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego zamierzenia budowlanego na środowisko. Zgodnie z art. 59 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ( Dz. U. 2016.353 z dnia 2016.03.16 ) przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:

 

1) planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;

 

2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1.

 

Rodzaje przedsięwzięć wpływających na środowisko wskazane są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. 2016.71 z dnia 2016.01.18 ). I tak w § 2 ust. 1 pkt 51 tego rozporządzenia, znajduje się chów lub hodowla zwierząt w liczbie nie mniejszej niż 210 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP - przy czym za liczbę DJP przyjmuje się maksymalną możliwą obsadę inwentarza), zakwalifikowane jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.

W § 3 rozporządzenia wskazano przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, ust. 1 pkt 103 określa, iż jest to chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP), jeżeli działalność ta prowadzona będzie:

 

a) w odległości mniejszej niż 100 m od następujących terenów w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, nie uwzględniając nieruchomości gospodarstwa, na którego terenie chów lub hodowla będą prowadzone:

 

– mieszkaniowych,

 

– innych zabudowanych z wyłączeniem cmentarzy i grzebowisk dla zwierząt,

 

– zurbanizowanych niezabudowanych,

 

– rekreacyjno-wypoczynkowych z wyłączeniem kurhanów, pomników przyrody oraz terenów zieleni nieurządzonej niezaliczonej do lasów oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych,

 

b) na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy.

 

Współczynniki przeliczeniowe sztuk zwierząt na DJP są określone w załączniku do rozporządzenia, jeśli chodzi o kury wynoszą one 0,004 sztuk rzeczywistych. Aby obliczyć DJP należy pomnożyć liczbę sztuk jakie maksymalnie mogą być umieszczone w projektowanym kurniku przez współczynnik 0,004 (wskazany w załączniku do rozporządzenia). Uzyskany wynik daje nam DJP w wielkości 92. Biorąc ten wynik oraz powyższe przepisy pod uwagę, inwestor budując kurnik w odległości mniejszej niż 100 metrów od innych zabudowań zmuszony będzie przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co znacznie wydłuży cały proces inwestycyjny. Dodatkowo zaznaczę, iż wydanie przez właściwe organy administracyjne decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymaga udziału społeczeństwa, przez co należy rozumieć możliwość składania wniosków i uwag przed wydaniem takiej decyzji. Kwestię tę precyzyjnie reguluje rozdział 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Data publikacji: 28.12.2016