Podnośnik samochodowy: jaki kupić? Wybieramy lewarek samochodowy

2019-06-25 15:57

Brak lewarka w bagażniku nowego auta to obecnie standard. Aby wymienić przebite koło lub wykonać własnoręcznie jakąkolwiek inną pracę pod samochodem, należy wyposażyć się w dobry podnośnik. Podpowiadamy jaki wybrać.

Podnośnik samochodowy
Autor: Gettyimages

Fabrycznie nowe samochody najczęściej nie są wyposażane w podnośniki. Zamiast lewarka i koła zapasowego dostajemy zestaw naprawczy składający się z kompresora i pojemnika z klejem, który w przypadku awarii ma doraźnie załatać przebitą oponę i pozwolić dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Osoby, które nie ufają temu rozwiązaniu, mogą dokupić dodatkowe koło zapasowe (pełne lub dojazdowe) wraz z prostym lewarkiem trapezowym i kluczem. Tego typu podnośnik samochodowy wystarczy również do najprostszych prac przy aucie. Oprócz lewarków śrubowych (trapezowych), w sprzedaży dostępnych jest kilka innych rodzajów podnośników, które opisujemy w dalszej części tego artykułu. Dokonując wyboru należy zwrócić uwagę na takie parametry podnośnika samochodowego jak stabilność, maksymalne obciążenie, szybkość i wysokość podnoszenia.

Szczęśliwi posiadacze własnych garaży (zwłaszcza osoby z żyłką mechanika) koniecznie powinni uzupełnić swój zestaw narzędzi o półprofesjonalny, stabilny podnośnik samochodowy (słupkowy lub typu żaba), który pozwoli np. wygodnie zmienić koła z zimowych na letnie lub we własnym zakresie wykonać drobne naprawy. Podnośnik samochodowy powinien zapewnić wygodę i  bezpieczeństwo podczas użytkowania. Jego udźwig powinien być większy, niż waży nasz samochód, należy też zwrócić uwagę, czy podnośnik będzie pasował do wysokości zawieszenia. Sportowe auto będzie wymagało zastosowania niskiego podnośnika, natomiast SUV-a czy terenówkę uniesiemy wyłącznie lewarkiem o dużym zakresie wysokości. Dodatkowo warto jest dokupić podstawki samochodowe (tzw. kobyłki), które zagwarantują bezpieczeństwo podczas prac naprawczych.

Lewarek trapezowy - fabryczne wyposażenie samochodu

Lewarek trapezowy z przekładnią śrubową, który znajduje się w opcjonalnym wyposażeniu aut jest wystarczający, aby w trasie zmienić przebite koło. Jego bardzo prosta konstrukcja opiera się na śrubie z gwintem drobnozwojowym, do obracania której służy składany uchwyt. Lewarki tego typu nie należą do stabilnych, nie sprawdzą się w przypadku samochodów wysoko zawieszonych. Niewielkie rozmiary i waga umożliwiają wykorzystanie tego typu podnośników do sporadycznego wykonywania drobnych napraw. Jeśli jednak lubisz amatorsko „podłubać” przy samochodzie, taki sprzęt nie zagwarantuje stabilnego podparcia, będzie zbyt wolny i niewygodny w obsłudze.

Słupkowy podnośnik hydrauliczny

Bardziej wymagający kierowca - mechanik może zastąpić fabryczny lewarek małym podnośnikiem hydraulicznym typu słupkowego (lub butelkowego). Z powodzeniem zmieści się on w bagażniku auta, będzie służyć w razie awarii w trasie, a jego udźwig wystarczy, aby poradzić sobie z większością osobówek. Są to urządzenia dosyć masywne i solidnie zbudowane. Tłok jest elementem, który podczas pompowania wysuwa się z obudowy, szybko unosząc i opuszczając pojazd. Podnośnik hydrauliczny słupkowy pozbawiony jest kółek. Zaletą lewarków słupkowych jest duży udźwig, droższe modele potrafią podnieść nawet 30 ton.

Niestety tego typu uniwersalne rozwiązanie ma swoje wady, np. spora wysokość lewarka. Przed zakupem na pewno należy upewnić się, czy podnośnik zmieści się pod samochodem (biorąc poprawkę na prześwit zmniejszony przez przebitą oponę). Trzeba też sprawdzić, czy pod autem znajdują się wystarczająco solidne punkty podparcia (skorodowana podłoga wyklucza zastosowanie tego typu podnośników). Lewarki butelkowe mają niewielki zakres roboczy, który wynosi zazwyczaj kilkanaście centymetrów. Należy o tym wszystkim pamiętać dokonując zakupu. Najlepiej zmierzyć podnośnik i sprawdzić, czy spełnia on oczekiwania.

Podnośnik samochodowy typu żaba

Kolejnym typem dźwigniowych podnośników hydraulicznych żaby. Urządzenia te są proste w obsłudze, uniwersalne i stosunkowo tanie. Ich mała wysokość początkowa umożliwia umieszczenie podnośnika pod większością aut, nawet niżej zawieszonych samochodów sportowych, a dzięki podstawie o sporej powierzchni, mamy zapewnioną dużą stabilność.

Podnośnik wyposażony jest w wózek z kółkami jezdnymi, dzięki którym można go łatwo przemieszczać i szybko ustawić w odpowiednim miejscu pod autem. Popularne modele podnośników typu żaba są w stanie podnieść ciężar od 1,5 do nawet 3 ton na wysokość ok. 30 cm. Podnośniki te doskonale nadają się jako dodatkowe wyposażenie garażu. Ułatwią amatorskie prace przy samochodzie, np. wymianę zużytego elementu zawieszenia czy szybką „przekładkę” kół z letnich na zimowe. Do minusów zaliczyć można gabaryty, które wykluczają możliwość przewożenia żaby w bagażniku. Najtańsze podnośniki tego typu można już kupić za kilkadziesiąt złotych.

Podnośnik pneumatyczny typu bałwanek

Kolejnym rodzajem przenośnych podnośników, używanych często przez profesjonalne warsztaty wulkanizacyjne są podnośniki pneumatyczne typu bałwanek. W przydomowych garażach są one rzadziej spotykane. Spowodowane jest to wyższą ceną oraz koniecznością wykorzystania kompresora olejowego (podnośnik działa na sprężone powietrze). Zaletami bałwanka są: szybkość, stabilność, spory udźwig (około 4 ton), duża wysokość podnoszenia, która może wynosić nawet 40 cm oraz fakt, że praca jaką wykonuje nie wymaga użycia siły fizycznej. Podnoszenie i opuszczanie samochodu za pomocą bałwanka odbywa się płynnie i błyskawicznie.

Przeczytaj też:

Bezpieczeństwo podczas używania podnośnika i wyposażenie dodatkowe

Pracując przy podniesionym samochodzie nie należy zapominać o bezpieczeństwie. Duża masa auta pozostawiona na niestabilnym podnośniku może spowodować jego obsunięcie lub przewrócenie i doprowadzić do wypadku. Aby tego uniknąć auto musi stać na płaskiej, twardej powierzchni – niedopuszczalne jest podnoszenie auta na lewarku np. na górce. Koniecznie należy sprawdzić, czy auto ma zaciągnięty hamulec ręczny oraz czy ma wrzucony bieg. Pamiętajmy, aby podnośnik stał zawsze prosto na twardej ziemi, a gdy grunt nie jest stabilny, podstawmy pod spód coś płaskiego, np. kawałek deski. W przypadku stosowania żaby można zablokować jej kółka, aby podczas podnoszenia auta nie poruszała się.

Tańsze podnośniki samochodowe butelkowe po pewnym czasie użytkowania mogą mieć problem z utrzymywaniem ciśnienia w cylindrze, co prowadzi do samoistnego opadania.
Jeśli auto ma pozostać uniesione dłużej np. na czas naprawy elementu zawieszenia, bezwzględnie należy zastosować podstawki (kobyłki) i opuścić na nie pojazd tak, aby jego masa oparła się na stabilnych podporach i auto nie spadło na pracującą przy nim osobę.

Wraz z podnośnikiem dobrze jest zakupić plastikowe kliny pod koła, które nie dopuszczą do przetoczenia się pojazdu w przypadku, gdy hamulec postojowy auta nie działa prawidłowo lub gdy unosimy tylną oś. Kliny można też wykonać we własnym zakresie, wycinając je z drewnianych klocków.

Można też zaopatrzyć się w gumową nakładkę na końcówkę podnośnika (słupkowego lub żaby), która w przypadku niedokładnego podstawienia podnośnika ochroni podwozie przez zadrapaniami i wgnieceniami.

Jeśli nie wiemy, gdzie należy podstawić podnośnik, warto zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. Każdy samochód ma punkty, służące do bezpiecznego umieszczania podnośnika. A gdy nie ma jak zlokalizować miejsc fabrycznych, uniwersalnym miejscem do podstawienia podnośnika są zawsze mocowania zawieszenia.

QUIZ. Co wiesz o samochodach z czasów PRL?

Pytanie 1 z 10
Który model Syreny nie miał drzwi otwieranych „pod wiatr”?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.