Brama garażowa segmentowa: dlaczego warto ją wybrać?

2019-08-20 13:36

Jeśli szukacie najlepszej bramy do garażu znajdującego się w bryle domu, wybierzcie ją spośród automatycznych bram segmentowych. Brama garażowa segmentowa: jak działa, jak ją zamontować i jakie ma wyposażenie.

brama garażowa segmentowa
Autor: Marcin Czechowicz, projekt: Małgorzata Pilc-Adamowska, Maria Falkiewicz Bramę garażową kupujemy na lata. To ważna inwestycja nie tylko ze względów praktycznych, ale też termoizolacyjnych i estetycznych

Wśród czterech rodzajów bram do garażu najlepsze są te zbudowane z połączonych przegubowo stalowych segmentów. Brama garażowa segmentowa jest mocna i trwała. Łatwo się otwiera i nie zabiera dużo miejsc ani wewnątrz garażu, ani przed wjazdem do niego. Brama garażowa bardzo często znajduje się na frontowej elewacji domu, więc musi być dopasowana do zewnętrznego wykończenia budynku. Producenci oferują wiele wzorów i sposobów wykończenia paneli bramy segmentowej. Brama garażowa stanowi znaczny fragment ściany zewnętrznej – co najmniej 5 m2 (popularne wymiary to 2,5 x 2 m) tej przegrody. Jeśli garaż jest ogrzewany, brama także powinna być ocieplona. Stopień ocieplenia powinien odpowiadać poziomowi termoizolacyjności domu. Bramę z ociepleniem warto zastosować także wtedy, gdy garaż (nawet nieogrzewany) przylega do części mieszkalnej.

Przeczytaj też:

Bramy segmentowe są dostępne w bardzo różnorodnych wykończeniach, więc łatwo dopasować je do domu w każdym stylu i kolorystyce. Wielu producentów stolarki otworowej ma w swojej ofercie tak samo wykończone bramy garażowe i drzwi wejściowe, czasem także okna i rolety zewnętrzne, a nawet ogrodzenia. Wykorzystanie takiego kompletu wprowadza szlachetny ład na elewacjach. Wykończenie bram garażowych segmentowych może być:

  • białe - białe bramy garażowe mają przystępną cenę. Największą popularnością cieszą się bramy z powłoką o strukturze naśladującej słoje drewna
  • kolorowe - bramy garażowe mogą być pomalowane na dowolny kolor z palety RAL, a wiele z nich jest w standardowej ofercie
  • metalizowane - gładkie panele o wykończeniu antracytowym w wersji titan metalic to najnowszy krzyk mody
  • drewnopodobne - panele w okleinie drewnopodobnej tłoczone w kasetony to rozwiązanie w tradycyjnym stylu

Jednym z argumentów za bramą z ociepleniem nawet w nieogrzewanym garażu jest to, że panele z wypełnieniem z pianki są mocniejsze i sztywniejsze. Taka brama będzie mniej podatna na odkształcenia pod wpływem obciążeń, a więc trwalsza. Grubsza brama lepiej również izoluje akustycznie. 

budowa bramy segmentowej garażowej
Autor: WIŚNIOWSKI Bramy segmentowe składają się z kilku poziomych paneli o dodatkowych przetłoczeniach wykonanych w połowie ich wysokości albo gęściej, co kilkanaście centymetrów

Jaki otwór pod bramę garażową segmentową

Bramy segmentowe montuje się po wewnętrznej stronie otworu wjazdowego do garażu. Wokół otworu mocuje się prowadnice, w których porusza się skrzydło. Żeby móc zainstalować ten rodzaj bramy, potrzeba co najmniej 10 cm przestrzeni nad otworem wjazdowym oraz po 10 cm po bokach otworu.

Jak otwiera się brama garażowa segmentowa

To właśnie ta cecha, dzięki której bramy segmentowe zdobyły taką popularność. Bramy segmentowe nie potrzebują wolnej przestrzeni przed garażem. Mogą być montowane nawet w garażach, do których wjazd jest w linii ogrodzenia. Otwierają się w linii prostej do góry. Segmenty unoszonego skrzydła są podciągane na linkach, przesuwają się na rolkach i chowają pod sufitem garażu. Dlatego żeby móc zamontować taką bramę, na suficie nie można prowadzić żadnych instalacji ani go zabudowywać w strefie około 3 m od wjazdu (wysokość skrzydła + 1 m). Ciężar bramy utrzymują sprężyny – skrętne lub naciągowe. Sprężyny skrętne są mocniejsze, trwalsze i bezpieczniejsze. Dlatego są stosowane w dużych i ciężkich bramach, na przykład podwójnych. Mocuje się je poziomo nad otworem, ale gdy nie ma tam dostępnej przestrzeni, to z tyłu przy napędzie. Sprężyny naciągowe często są instalowane w lekkich bramach pojedynczych. Umieszcza się je w prowadnicach pionowych po bokach bramy. Często dla bezpieczeństwa – żeby brama nie opadła w razie pęknięcia sprężyny – montuje się po dwie w każdej prowadnicy.

Budowa bramy garażowej segmentowej

Zbudowane są z poprzecznych paneli o wysokości około 50 cm. W typowej bramie do domu jednorodzinnego są cztery panele. Jeśli jest wyższa, na przykład w garażu na samochód dostawczy, może mieć pięć, a nawet sześć paneli. Są one zrobione z ocynkowanej blachy stalowej pokrytej powłoką ochronną i/lub dekoracyjną. W bramie garażowej segmentowej ocieplonej przestrzeń wewnątrz paneli jest wypełniona pianką poliuretanową. Segmenty mają grubość od 20 do 67 mm.

Wideo: nowoczesne rozwiązania bram garażowych i systemów ogrodzeń

Nowoczesne rozwiązania bram garażowych i systemów ogrodzeń
zamek z kluczem w bramie garażowej
Autor: NICE W bramie do garażu bez dodatkowego wejścia powinno się zamontować zamek z kluczem, żeby móc wejść do środka bez korzystania z napędu

Brama garażowa segmentowa wymiary i parametry

Najpopularniejsze są bramy garażowe segmentowe o grubości 40-42 mm, bo przez wiele lat taki był standard. Wraz ze wzrostem izolacyjności ścian zewnętrznych producenci zaczęli oferować coraz grubsze i cieplejsze bramy segmentowe. Na przykład brama podwójna o rozmiarach 5 x 2,5 m przy grubości 40 mm może mieć współczynnik przenikania ciepła U = 1,12 W/(m2.K), a przy grubości 67 mm – U = 1 W/(m2.K). W odniesieniu do bram pojedynczych wartość ta może być wyższa, czyli nieco gorsza, bo mniejsza brama ma mniej materiału termoizolacyjnego. Ale mimo to bramy garażowe mogą mieć o wiele lepsze parametry termoizolacyjne, niż wynika to z wymagań określonych w obowiązujących Warunkach technicznych, czyli U ≤ 1,5 W/(m2.K).

brama garażowa segmentowa
Autor: NICE Najlepiej jest wyposażyć bramę segmentową w napęd obsługujący także bramę wjazdową. Można je wówczas obsługiwać jednym pilotem

Brama garażowa segmentowa z napędem

Brama garażowa segmentowa otwierana automatycznie to niezbędne wyposażenie każdego nowo budowanego domu jednorodzinnego. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest także skorelowanie napędu bramy garażowej z napędem bramy wjazdowej, żeby można je było otwierać jednym pilotem. Nie warto kupować osobno bramy i osobno napędu w innej firmie (albo u producenta tylko napędów), bo będzie to droższe, a i nie zawsze warunki gwarancji będą optymalne (pewne funkcje mogą być niedostępne ze względu na różne pochodzenie składników zestawu brama-napęd). Jeśli producent dobiera napęd do swojej bramy całość jest objęta odpowiednią rękojmią lub gwarancją.

Sonda
Czy Twój dom będzie z garażem?
Partnerzy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Pozostałe podkategorie