Czy brama garażowa powinna być ciepła? Na co zwrócić uwagę przed kupnem energooszczędnej bramy segmentowej?

2017-09-29 19:36 redakcja Muratordom.pl
Brama garażowa Hormann
Autor: archiwum muratordom

Budując dom, często zapominamy o sprawdzeniu, czy nasza brama garażowa będzie ciepła. Ocieplamy dom grubymi warstwami izolacji, wstawiamy najlepsze okna, podczas gdy brama garażowa niskiej klasy, stworzy nam potężne źródło ucieczki ciepła, przez co nasze rachunki za energię mogą być znacznie wyższe. Dowiedz się, kiedy powinno się zadbać o to, aby brama garażowa była ciepła i na co zwrócić uwagę przed jej zakupem.

Garaż wolno stojący – nie musi być ciepły

W przypadku garażu wolno stojącego nie musimy dbać o energooszczędność bramy. Niska temperatura w garażu nie wpływa w żaden sposób na dom, a nasze auto i tak będzie miało duże lepsze warunki niż podczas postoju na powietrzu. Jest to natomiast niewygodne rozwiązanie, ponieważ przy każdym przejściu między domem a garażem, trzeba wychodzić na zewnątrz. Najbardziej uciążliwe jest to jesienią i zimą, kiedy pada deszcz lub śnieg, a my musimy np. wnieść zakupy do domu.

Garaż nieogrzewany – ciepła brama nie zaszkodzi

Jeśli planujemy zbudować garaż w bryle budynku, ale nie chcemy go ogrzewać, powinniśmy potraktować go jako dodatkowy obiekt dostawiony do domu. Oznacza to tyle, że trzeba zadbać o dobrą izolację termiczną ściany, do której dostawiamy garaż oraz o wysokiej klasy drzwi z domu do garażu. Kwestia jakości bramy garażowej jest wtedy otwarta, ale oczywiste jest, że jeśli w garażu będzie cieplej, to zużyjemy mniej energii na ogrzanie reszty domu. Ze względów ekonomicznych powinniśmy zatem zamontować bramę o wysokiej izolacyjności.

Garaż ogrzewany – konieczna izolacja najwyższej klasy

Jeśli z pewnych powodów decydujemy się ogrzewać garaż (np. chcemy w nim urządzić swój mały warsztat albo siłownię), obowiązkowo musimy zadbać o jego jak najlepszą termoizolację. Aby nie przepłacać za ogrzewanie, powinniśmy wykonać okna i ściany tak, jak w całym domu. Niestety, największym źródłem ucieczki ciepła i zarazem najtrudniejszym do uszczelnienia, jest brama garażowa.

Brama segmentowa Hormann
Autor: Hörmann Brama LPU 67 Thermo

Zdaniem eksperta

Jaką bramę wybrać do garażu w bryle budynku?

Garaż w bryle budynku to pewien problem. Straty ciepła powstające podczas jego otwierania i konieczność wentylacji sprawiają, że ogrzewanie takiego garażu nie ma sensu. W ciepłym powietrzu blacha samochodu szybciej też koroduje. Dlatego wymaga on dobrej izolacji przylegających do części mieszkalnej ścian i sufitu, a także ciepłych drzwi łączących go z domem, aby ciepło stamtąd nie uciekało przez garaż. Hörmann proponuje drzwi między garażem a częścią mieszkalną typu Thermo o współczynniku przenikania ciepła 1,0 W/(m2K). Jeżeli jednak chcemy, by temperatura w garażu była wyższa, musimy ograniczyć straty ciepła przez powierzchnię bramy garażowej. Uzyskamy to montując dobrze izolowaną bramę LPU 42 lub bardzo dobrze izolowaną bramę segmentową LPU 67 Thermo firmy Hörmann.

Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Co musi posiadać ciepła brama garażowa?

Ze wszystkich rodzajów bram (uchylne, rolowane, rozwierne, segmentowe), najcieplejsze są bramy segmentowe. Jest to spowodowane ich konstrukcją, która umożliwia dobre docieplenie paneli, jak i ograniczenie strat ciepła na połączeniu ościeżnicy ze ścianą.

Najważniejszym parametrem określającym to, czy brama garażowa jest ciepła, jest współczynnik przenikania ciepła U. Im jest niższy, tym brama cieplejsza. Trzeba zwracać uwagę na to, czy producent podaje parametry dla jednego segmentu czy dla całej bramy. Stworzyć segment o dobrej izolacyjności jest stosunkowo łatwo, natomiast zbudować z nich ciepłą bramę jest dużo dużo trudniej. Dlatego współczynnik U wynoszący już ok. 1,0 W/(m²K) dla całej bramy jest uznawany za bardzo dobry.

Panele, z których jest wykonana ciepła brama segmentowa, muszą być odpowiednio grube i szczelnie wypełnione pianką poliuretanową. Najczęściej spotykana grubość segmentów dla bramy do domów energooszczędnych to około 42 mm. Jednak na rynku pojawiają się także bramy dla najbardziej wymagających, o grubości segmentu nawet 67 mm.

Duża część ciepła, które jest tracone przez bramę, ucieka na połączeniach między segmentami. Z tego powodu producenci dążą, aby paneli było jak najmniej, a te, które są konieczne, były bardzo dobrze uszczelnione. Ważna jest zarówno jakość uszczelek, jak i kształt segmentów. Powinny się łączyć w taki sposób, aby maksymalnie utrudnić ruch powietrza między nimi. Oprócz tego, inne ważne elementy to uszczelki wokół krawędzi bramy oraz między segmentami a ościeżnicą.

Brama segmentowa Hormann
Autor: Hörmann

Nie tylko materiały, ale i montaż

Wykonanie bramy z materiałów o dobrej izolacyjności to dopiero połowa sukcesu. Aby taka brama mogła pokazać pełnię swoich możliwości, konieczny jest jej odpowiedni i szczelny montaż. W przypadku ścian dwu- i trójwarstwowych, bramę montuje się jak najbliżej warstwy ocieplenia. W ścianie jednowarstwowej – w połowie muru.

Dodatkową izolacją bramy garażowej może być także specjalna ościeżnica z przegrodą termiczną. Takie rozwiązanie sprawia, że elementy konstrukcyjne bramy nie stykają się bezpośrednio ze ścianą, co pozwala jeszcze bardziej zniwelować straty ciepła.

Zdaniem eksperta

Budowa segmentu bramy LPU 67 Thermo

Autor: Hörmann

LPU 67 Thermo – energooszczędna brama firmy Hörmann

Jeśli chcemy, by temperatura w garażu była wyższa, musimy ograniczyć straty ciepła przez powierzchnie bramy garażowej. Możemy zamontować bardzo dobrze izolowaną bramę segmentową LPU 67 Thermo firmy Hörmann, której współczynnik przenikania ciepła wynosi około 1,0 W/(m2K). Jeżeli podczas montażu tej bramy, zbudowanej z segmentów o grubości 67 mm, zastosujemy specjalny zestaw do ościeżnicy – ThermoFrame - jej izolacyjność może jeszcze się poprawić.

ThermoFrame składa się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz z kątownika z tworzywa sztucznego, który eliminuje mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą. Ten prosty i niedrogi zestaw może nawet o 15% poprawić termoizolacyjność bramy, zarówno z blatem grubości 42 mm, jak i nowej bramy z blatem 67 mm. O współczynniku przenikania ciepła całej bramy decyduje bowiem zabezpieczenie jej styków z murem, do którego jest zamocowana oraz miejsca łączenia segmentów. Ważne są wysokiej jakości uszczelnienia, zarówno między ościeżnicą i ścianą garażu oraz płytą bramy i ościeżnicą, jak i pomiędzy poszczególnymi segmentami.

Krzysztof Horała, prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

Automatyczne otwieranie oszczędzi energię

Stratom ciepła może zapobiec także automatyczny system otwierania bramy. Brama automatyczna otworzy (i zamknie) się szybciej niż brama otwierana ręcznie. W przypadku tradycyjnej bramy trzeba wysiąść z auta, pootwierać zamki, otworzyć bramę i wrócić do auta. Gdy wjedziemy, musimy jeszcze bramę za sabą zamknąć. Przy bramie automatycznej czas, w którym garaż stoi otwarty i traci ciepło, jest znacznie krótszy.

Zadbaj o wentylację garażu

Gdy zdecydujemy się na nowoczesną, ciepłą i szczelną bramę, możemy zacząć borykać się z problemem zbyt wysokiej wilgotności powietrza w garażu. Podobne zjawisko często występuje w domach, w których wymieniamy stare okna na nowe. Szczelne okna wpuszczają do wnętrza mniej świeżego powietrza, przez co wentylacja przestaje spełniać swoją rolę. Jeśli nie odprowadzimy nadmiaru wilgoci z pomieszczenia, po pewnym czasie na ścianach pojawi się grzyb i pleśń. Dlatego, w przypadku garażu, powinniśmy powinniśmy pamiętać o jego systematycznym przewietrzaniu.

Możemy sobie jednak ułatwić życie i wyposażyć naszą bramę w czujnik wilgotności - będzie on monitorował zawartość wody w powietrzu i w razie potrzeby lekko uniesie bramę bądź uchyli najwyższy jej segment. Takie rozwiązanie zapewni nam skuteczną ochronę przed szkodliwym działaniem pleśni lub grzybów.

Brama segmentowa Hormann
Autor: Hörmann Dzięki zastosowaniu czujnika wilgotności, brama może się automatycznie uchylać w celu zapewnienia lepszej wentylacji.
Pozostałe podkategorie

dodano 23-2-2018

dodano 23-2-2018