Wymiana skrzynki rozdzielczej. Ważne kwestie związane z wykonawcą prac

2013-11-19 11:31

Interesuje mnie kwestia wykonawcy. Czy skrzynkę rozdzielczą może wymienić emerytowany elektryk?

Najpierw należy ustalić kto jest właścicielem skrzynki. Właściciel może mieć swoje ekipy, którym zleca wykonanie takich prac. Często Zakłady Energetyczne mają w wyniku przetargów wytypowane firmy, które świadczą takie usługi.

 

To czy osoba wykonująca pracę jest emerytem nie ma większego znaczenia. Należy zwrócić uwagę na uprawnienia osoby, która wykonuje pracę oraz to czy posiada AKTUALNĄ wiedzę (ostatnio przepisy dość mocno się zmieniły). Aby uniknąć ewentualnych problemów najlepiej pracę zlecić wyspecjalizowanej firmie (bez wątpienia jest to droższe, ale dużo bezpieczniejsze dla zamawiającego rozwiązanie).

 

Należy zawrzeć z wykonawcą (na piśmie) umowę, w której opisze się zakres zlecanych prac, termin wykonania i inne nasze oczekiwania lub ustalenia np.: zamawiający zleca wykonawcy, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, opracowanie dokumentacji, uzyskanie wymaganych zezwoleń oraz wymiana skrzynki licznikowej (należy wskazać jakiś numer albo jednoznacznie wskazać lokalizację tak aby później nie było wątpliwości czego dotyczy), dokonanie pomiarów i doprowadzenia do ponownego włączenia napięcia.

 

Dobrym rozwiązaniem jest z góry ustalenie kwoty, jaka będzie zapłacona za całość wykonanych prac (praca razem z materiałem). Przy takim rozwiązaniu wykonawca na siebie bierze ryzyko, iż jeśli podczas wykonywania prac wyjdą jakieś nieoczekiwane problemy jest to jego kosztem (kwota dla zamawiającego nie ulega zmianie). Polecałbym również wpisać w umowę aby wykonawca dopełniał wszelkich formalności „papierowych” związanych z zlecanymi pracami, chociażby wyłączenie napięcia jeśli będzie to konieczne (zaoszczędzi to wizyt w urzędach lub instytucjach i wypełniania różnych dokumentów).

 

Przy takim rozwiązaniu odpowiedzialność za sprawdzenie posiadania odpowiednich kwalifikacji spoczywa na właścicielu firmy. Posiadanie umowy a później faktury lub rachunku jest również w terminie późniejszym dla osoby zlecającej zabezpieczeniem (dobrze aby w pozycji na fakturze lub rachunku było nawiązanie do numeru i daty umowy). Jest to dowód, kto wykonywał daną pracę. W razie wypadku (nawet za kilka lat) łatwiej jest udowodnić przed sądem, kto wykonywał prace a więc kto odpowiada za prawidłowe, zgodne z obowiązującymi przepisami wykonanie zleconej pracy.

 

Wykonanie pracy przez emeryta na pewno będzie tańszym rozwiązaniem ale czy lepszym? W tym wypadku również polecam spisanie umowy, proszę żądać wystawienia rachunku. Pamiętajmy „nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności”. W sprawie spisania umowy można skorzystać z instytucji, które bezpłatnie świadczą dla obywateli usługi doradztwa.