dostępne w wersji mobile muratordom.pl na Facebooku muratordom.pl na Google+

PORADY EKSPERTÓW

| muratordom.pl » Bezpłatne porady ekspertów » Prawo - ekspert muratordom.pl » Brak dziennika budowy. Jak...

Ekspert odpowiada

Brak dziennika budowy. Jak zalegalizować budowę?

Dostałam dom w stanie surowym zamkniętym, od 10 lat nie było w nim przeprowadzanych żadnych prac. Gdy chciałam dopiąć formalności z dokończeniem domu i oddaniem go do użytku, okazało się, że dziennik budowy nie był prowadzony. Kierownik budowy twierdzi, że dziennik zaginął lub w ogóle go nie uzupełniał. Nie chce się podjąć współpracy ani wziąć żadnej odpowiedzialności. Nie mam też żadnej umowy o współpracę z kierownikiem, jedynie (ewentualnie) świadków. Proszę o informację, co można zrobić aby zalegalizować budowę.

Klaudia Łapińska - radca prawny

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (Dz.U.2013.1409 z dnia 2013.11.29), decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa po upływie 3 lat, od dnia kiedy decyzja ta stała się ostateczna – dotyczy to sytuacji, gdy budowa nie została w terminie 3 lat rozpoczęta, oraz druga sytuacja, gdy budowa została rozpoczęta w czasie 3 lat od wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, a następnie przerwana na okres co najmniej 3 lat. Okres 3 letni obowiązuje od dnia 23 sierpnia 2008 roku. Przed tą datą okres w ciągu którego można było rozpocząć budowę, lub na jaki można było przerwać budowę był krótszy i wynosił 2 lata.

 

We wskazanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy budowa została rozpoczęta, a następnie przerwana. Z uwagi na to, iż zniesienie wymogu posiadania decyzji o pozwoleniu na budowę zostało wprowadzone nowelizacją ustawy, która weszła w życie 28 czerwca 2015 roku, zapewne niedokończona budowa została rozpoczęta po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia na budowę – zgodnie z ówczesnymi przepisami. Zgodnie jednak z art. 37 w/w ustawy decyzja o pozwoleniu na budowę utraciła swą ważność wskutek przerwania budowy.

 

Pierwszym krokiem w tej sytuacji powinno być wystąpienie do właściwego organu – w tym przypadku starosty - z wnioskiem o wygaszenie pozwolenia na budowę, które zostało wydane przed laty. Taka sprawa załatwiona będzie w formie odrębnej decyzji administracyjnej. Istotne będą tutaj dowody potwierdzające zaistnienie przesłanki niezbędnej do stwierdzenia , że pozwolenie na budowę wygasło – przesłanką taką jest przerwa w budowie. Te okoliczności nie mogą być domniemane, muszą być one w sposób bezsporny wskazane przez organ prowadzący postępowanie, powinny być poparte dowodami. Takim dowodem zwykle jest np. dziennik budowy, który ma status dokumentu urzędowego, co nadaje mu rangę silnego środka dowodowego, jednakże w przypadku jego braku powinno wystarczyć oświadczenie kierownika budowy – dotyczące daty przerwania budowy, lub jeżeli to nie jest możliwe zeznania świadków, np. sąsiada.

 

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji pozwalającej na kontynuowanie robót budowlanych. Tutaj zastosowanie będzie miał art. 37 ust 2 prawa budowlanego. Zgodnie z tym art. w sytuacji gdy roboty budowlane (budowa) zostały rozpoczęte, lecz przerwane i na skutek tej przerwy decyzja o pozwoleniu na budowę wygasła, należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o wznowieniu robót budowlanych. (Prawo budowlane, Komentarz, Plucińska-Filipowicz Alicja (red) praca zbiorowa, 2014) Tak też stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2013 roku Sygn II OSK 2308/12 „Wydanie nowej decyzji o pozwoleniu na budowę wiąże się z rozpoczęciem budowy, którą można przy danym obiekcie rozpoczynać tylko raz w znaczeniu prawnym, logicznym i gramatycznym. Natomiast w innych przypadkach, kiedy budowa została rozpoczęta na podstawie pozwolenia na budowę, które następnie zostało wycofane z obrotu prawnego przez stwierdzenie jego nieważności bądź uchylenie decyzji, wydaje się zgodnie z art. 37 ust. 2 p.b. pozwolenie na wznowienie robót budowlanych.”

 

Jeśli natomiast obiekt budowlany mieści się w katalogu wymienionym w art. 29 prawa budowlanego, m. in. – jeśli jest to wolno stojący budynek mieszkalny jednorodzinny, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, to po wygaszeniu poprzedniego pozwolenia na budowę, możliwe będzie również jego wybudowanie na podstawie zgłoszenia do odpowiedniego organu.

 

Należy jednak pamiętać, że zarówno przy składaniu wniosku o pozwolenie na budowę, jak również przy dokonaniu tylko zgłoszenia, do wniosku konieczne jest dołączenie dokumentów wymienionych w art. 33 ust 2 pkt. 1-4 ustawy prawo budowlane, takich jak m.in. cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przez przepisy szczególne, zaświadczenie, że osoba sporządzająca projekt budowlany jest wpisana na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego aktualne na dzień opracowania projektu, oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku gdy dla określonego terenu nie ma uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zobacz również: Co to jest dziennik budowy? Co zrobić, gdy dziennik zaginie?

Data publikacji: 18.04.2016

ZADAJ PYTANIE

PORADY EKSPERTA

Czy jest możliwy podział działki rolnej?

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Podstawowe regulacje dotyczące podziału nieruchomości znajdujemy w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. 2015.1774 z dnia 2015.11.03 ). Przepisy te...

Budowa wiaty – na zgłoszenie czy z pozwoleniem na budowę?

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

W pierwszej kolejności należałoby sprecyzować pojęcie wiata. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 z późn. zm. ) nie określa co...

Wymiana dachu z przedłużeniem krokwi – zgłoszenie czy pozwolenie na budowę?

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Podstawową kwestią jest właściwe zakwalifikowanie planowanych robót budowlanych. W tym celu należy sięgnąć do słowniczka pojęć znajdujących się w art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo...

Czy jest możliwy częściowy odbiór domu?

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Instytucja pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego uregulowana jest w art. 54 i następnych ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 z...

Inspektor PINB – kontrola budowy oddanej do użytkowania

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 z późn. zm. ) Organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję w sprawie...

Dom z kontenera morskiego

Dom z kontenera morskiego

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Nowelizacja ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 z późn. zm. ) dokonana z dniem 28 czerwca 2015 roku znacznie ułatwia proces...

Pozwolenie na budowę wydane dla dwóch inwestorów, ale budowę (po odkupieniu drugiej działki) kontynuuje tylko jeden inwestor

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Art. 40 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane ( tekst jednolity Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 z późn. zm. ) reguluje procedurę dotyczącą zmiany inwestora i przeniesienia na niego...

Zmiany w projekcie budowlanym domu - brak kontaktu z projektantem

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Status prawny wykonanych projektów budowlanych należy rozpatrywać w kilku aspektach. Zastosowanie znajdą tu przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks Cywilny ( Dz. U. 2016.380 z dnia...

Czy przepisy określają minimalną wysokość pomieszczeń mieszkalnych?

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (...

Zakup domu od dewelopera – przekazanie dokumentacji

Doradza ekspert z firmy Prawo - ekspert muratordom.pl

Zgodnie z art. 60 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. 2016.290 z dnia 2016.03.08 ) Inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu...

1 2 3 » Archiwum
Klaudia Łapińska - radca prawny

Klaudia Łapińska - radca prawny

Ekspert z firmy:

Prawo - ekspert muratordom.pl

Ekspert odpowie na pytania związane z prawem budowlanym

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.