Towar niezgodny z umową. Kiedy możliwa jest reklamacja uszkodzonego towaru?

2013-03-13 8:53

Wykańczasz lub remontujesz dom? Czeka cię sporo zakupów: glazura, deski podłogowe, baterie, sprzęty do kuchni i łazienki… Niestety bywa tak, że towar jest wadliwy lub niezgodny z deklaracją sprzedawcy. Sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji, jak złożyć reklamację towaru lub kiedy możesz go zwrócić.

Reklamacja towaru - zakupy
Autor: Piotr Mastalerz Zawsze możesz żadać naprawy lub wymiany wadliwego towaru

Od 25 grudnia 2014 obowiązuje nowe przepisy dotyczące praw konsumenta. O zmianach przeczytasz tu: Dłuższy okres rękojmi przy zgłaszaniu wad nieruchomości: nowe przepisy już obowiązują

Kiedy możliwa jest reklamacja zakupionego towaru?

Gdy zakupiony towar ma wady (wykazuje niezgodność z umową), nabywca może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania klienta w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. W tym czasie powinien dokonać wymiany (naprawy) towaru, a jeśli to niemożliwe – poinformować klienta, kiedy reklamacja zostanie załatwiona.

Gdyby wymiana lub naprawa nie były możliwe, klient może odstąpić od umowy, czyli oddać towar za zwrotem pieniędzy, jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna. Przy niezgodności nieistotnej (takiej, która nie wyłącza możliwości korzystania z rzeczy zgodnie z przeznaczeniem) można jedynie domagać się obniżenia ceny.

Jak złożyć reklamację? Tylko na piśmie!

Należy pamiętać, aby reklamację zgłosić sprzedawcy na piśmie (wysłać listem poleconym) w ciągu dwóch miesięcy od zauważenia niezgodności (wady). Ustne lub telefoniczne rozmowy mogą nie przynieść rezultatu, a upływ czasu może spowodować wygaśnięcie roszczeń. W dodatku nie będziemy mieli dowodu, że zawiadomiliśmy sprzedawcę w terminie o niezgodności.

Do kogo należy zgłosić reklamację towaru?

Nie dajmy się też oszukać, że reklamację towaru trzeba zgłosić do producenta lub że to od oceny producenta zależy uznanie roszczeń. To sprzedawca, a nie producent, odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Odpowiedzialność ta trwa dwa lata od wydania towaru kupującemu. W razie wymiany termin ten biegnie na nowo.

Producent natomiast odpowiada za wady towaru w ramach dobrowolnie udzielonej gwarancji. Jeśli zdecydujemy się z niej skorzystać, to wtedy adresatem roszczeń będzie właśnie producent, aczkolwiek sprzedawca może pośredniczyć w załatwieniu reklamacji gwarancyjnej.

Kiedy towar jest niezgodny z umową?

Pamiętajmy, że towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, jeżeli:

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
  • jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju;
  • nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela wyrażonych w oznakowaniu towaru lub reklamie odnoszących się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

 


Podstawa prawna: ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.