| muratordom.pl » Budowa » Farby, kleje, zaprawy » Prace malarskie. Malowanie ścian i sufitów

Prace malarskie. Malowanie ścian i sufitów

Malowanie ścian i sufitów to tylko pozornie proste czynności. Zanim rozpoczniesz prace malarskie dowiedz się więc, jak malować ściany i jakie narzędzia malarskie do tego skompletować.

Malowanie rozpoczyna się po wykonaniu zabudów z płyt gipsowo-kartonowych, ułożeniu posadzek z płytek ceramicznych lub kamiennych, wykończeniu schodów. Jeśli część podłóg będzie drewniana, na tym etapie ściany i sufity gruntuje się lub maluje farbą podkładową, po czym nakłada tylko pierwszą warstwę farby dekoracyjnej. Potem robi się podłogi z drewna i montujemy drzwi. Podłoga będzie cyklinowana i wykańczana po kilku tygodniach. Wtedy zostaną zamocowane listwy przypodłogowe. Następnie należy zrobić wszelkie niezbędne poprawki w ścianach i naprawić uszkodzenia powstałe w trakcie prac montażowych. Teraz można po raz drugi pomalować ściany i sufity. Później jedynie wstawia się meble, robi zabudowy i montuje oświetlenie.

Malowanie sufitu

Zaczynij go malować od ściany, w której znajduje się największy otwór okienny. Grunt lub farbę podkładową nakłada się równolegle do kierunku padania światła z największego okna. Pierwszą warstwę farby nawierzchniowej nanosi się w poprzek już wykonanego wymalowania wstępnego, a drugą warstwę – równolegle do kierunku padania światła.

Malowanie detali

Malowanie ścian zacznij od krawędzi i narożników oraz miejsc trudno dostępnych dla dużego wałka. Najpewniejszą techniką jest nakładanie farby za pomocą 2-3-calowego pędzla i bezpośrednio po tym (kiedy jeszcze powłoka jest mokra) przemalowanie tego fragmentu małym wałkiem (szerokości około 10 cm) z runem tego samego rodzaju co duży wałek. Inną techniką jest nakładanie farby bezpośrednio małym wałkiem. Jednak należy pamiętać, że ta technika dotyczy malowania jednym kolorem sąsiadujących ze sobą ścian lub krawędzi wysuniętych fragmentów ścian czy sufitu, to znaczy takich powierzchni, które nie wymagają oklejania taśmą malarską, a tym samym nie niosą ryzyka poplamienia wcześniej pomalowanej powierzchni w innym kolorze.

Malowanie ościeży

Najlepiej malować je takim narzędziem, jakim maluje się ścianę obok. Najczęściej do ścian używa się wałka, tak więc do ościeży również należy użyć wałka. Zaleca się taki o małej szerokości (10-12 cm) z runem tego samego rodzaju co wałek używany do malowania ścian. W ten sposób zapewnia się uzyskanie takiej samej powłoki jak na pozostałej powierzchni ściany.

Malowanie ścian

Zaczynij od ścian odchodzących od ściany z otworem okiennym. Malarz praworęczny powinien wybrać ścianę prawą (gdy stoi przodem do okna), leworęczny – lewą. Następnie maluj kolejne ściany, przesuwając się zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara (osoba leworęczna – w kierunku przeciwnym). Drugą warstwę nakłada się podobnie, pamiętając, aby połączenie kolejno zamalowywanych fragmentów ścian wykonać w innym miejscu. Kiedy pomalujesz detale, możesz przystąpić do nałożenia farby na duże powierzchnie ścian. Farbę rozprowadzaj dużym wałkiem ruchami pionowymi – na przemian góra-dół. Po wykonaniu pełnego ruchu wałka w górę i w dół bez odrywania go od ściany przesuwa się go to w lewą, to w prawą stronę, żeby rozciągnąć farbę na ścianie aż do uzyskania gładkiej, równomiernej powłoki.

Autor: Akzo Nobel

Cały sufit i wysokie partie ścian lub skosów najwygodniej malować wałkiem na kiju teleskopowym

Czas schnięcia

Przerwa między nakładaniem kolejnych warstw powinna wynosić tyle, ile zaleca producent farby. Powinien on informować, po jakim czasie można bezpiecznie nałożyć kolejną warstwę i uzyskać właściwy efekt wymalowania. Zrywanie lub ściąganie pierwszej warstwy podczas rozprowadzania świeżej farby to oznaki zbyt wczesnego jej nakładania. Innym objawem jest łuszczenie się lub pękanie powłoki podczas schnięcia. Może się to zdarzyć nawet po kilku dniach. Bywa, że powłoka łuszczy się po kilku miesiącach od malowania, kiedy wzrasta wilgotność powietrza. Czasem, choć nie zachowałeś wskazanych przerw, uda się wykonać wyglądającą prawidłowo powłokę. Ale nie ma pewności, że podczas kolejnego malowania – przy innej temperaturze i wilgotności powierzchni, przy grubszej warstwie farby, użyciu innego narzędzia – nie zaczną się kłopoty.

Pędzle

Ich rozmiar dobieraj do wielkości malowanego podłoża. Dobre są szerokie o niezbyt długim włosiu. Do farb dyspersyjnych (emulsyjnych lub lateksowych), a takie są farby do ścian i sufitów, stosuje się pędzle z włosia mieszanego bądź sztucznego. Pędzle z włosiem mieszanym są odporne na wgniecenia, tworzą ładne, równe powłoki. Pędzle z włosiem syntetycznym są bardzo elastyczne – odkształcają się w trakcie malowania, ale za to są trwałe, bo tworzywo sztuczne jest odporne na ścieranie. Najlepiej jest wybierać pędzle o średniej wielkości – 2-3-calowe. Na pędzel nabieraj farbę w niewielkiej ilości. Nie należy w niej zagłębiać pędzla nawet do połowy długości włosia. Farbę trzeba rozprowadzić równą, cienką warstwą.

Autor: AS CREATION

Pędzle ławkowce są zalecane do malowania dużych powierzchni ścian i sufitów. Wymagają pewnej wprawy, żeby nie zostawiać smug

Wałki malarskie

To doskonałe narzędzia nawet dla początkującego malarza. Są proste w użyciu i pozwalają szybko malować. Miękką okładzinę z futra owczego lub tworzyw sztucznych – runo – trzeba nasycić farbą i potem przenieść ją na podłoże. W czasie przetaczania wałka po powierzchni ściany farba jest w nią stopniowo wciskana i rozprowadzana równomierną warstwą. Futerkowe pokrycie wałków różni się długością runa oraz jego rodzajem. Do farb dyspersyjnych używa się wałków z runem dłuższym (8-26 mm). Może ono być naturalne lub syntetyczne. Wałki z runem owczym, w które można wtłoczyć dużo farby, są polecane do malowania dużych powierzchni. Runo moherowe jest mniej nasiąkliwe. Takim wałkiem wygodniej będzie malować małe powierzchnie. Wałki sznurkowe, czyli z runem syntetycznym, dobrze penetrują podłoża chropowate, są elastyczne i odporne na ścieranie.

WAŻNE

Malarskie ABC

  • Im większa powierzchnia ściany do pomalowania, tym większy wałek lub pędzel trzeba zastosować.
  • Im gładsza struktura powierzchni ściany i sufitu, tym krótsze powinno być runo wałka (długość runa 8-15 mm).
  • Nie należy nakładać na pędzel nadmiernej ilości farby (włosie zanurzamy do 1/3 długości).
  • Wałek powinno się nasączać farbą na całej jego długości i obwodzie. Jeżeli malujemy duże powierzchnie ścian i sufitów, trzeba go obficie nasączać farbą.
  • Po zakończeniu pracy należy dokładnie wyczyścić pędzle i wałki lub wkłady.
  • Pędzle przechowuje się w pozycji poziomej albo pionowej, ustawione tak, żeby włosie nie uległo odkształceniu.
  • Wałki przechowuje się w pozycji wiszącej, żeby uniknąć zgniecenia runa.
  • Aby móc z łatwością sięgać sufitów i wysokich partii ścian, trzeba używać kija teleskopowego.

Prace malarskie. Przygotowanie ścian do malowania

Czeka cię wykończenie nowego domu? Pamiętaj, że przygotowanie ścian do malowania jest równie...

zobacz więcej
zamknij
Przeczytaj dodatkowo:
Jaką gładź szpachlową wybrać? Rodzaje gładzi...

Zastanawiasz się, jaką gładź szpachlową wybrać do wykończenia ścian? Do wyboru masz tradycyjną gładź gipsową,...

Korozja betonu. Naprawa konstrukcji betonowych

Korozja konstrukcji betonowych może być bardzo groźna. Beton na skutek błędów w wykonaniu lub...

Usuwanie starej farby ze ścian i drewna. Jakie...

Do usuwania starej farby ze ścian, z mebli, z okien można użyć papieru ściernego lub opalarki. Czasem jednak...

Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich...

Jakość i rodzaj zastosowanej zaprawy murarskiej lub tynkarskiej wpływa w istotny sposób na trwałość...

Układanie płytek ceramicznych. Jakie cechy...

Przed układaniem płytek ceramicznych należy wybrać klej o odpowiednich parametrach. Dobra przyczepność do...

Nowoczesne farby do ścian. Farby grzybobójcze,...

Producenci farb wciąż zaskakują. W sklepach pojawiają się ciekawe, nowoczesne farby do ścian, jak choćby...

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.