Wymiana bramy garażowej. Nowa brama segmentowa

2015-08-25 17:13
Brama garażowa Hörmann LPU 67 Thermo
Autor: Hörmann

Jak przygotować się do wymiany bramy garażowej? Jakie ograniczenia techniczne mogą wystąpić podczas jej montażu w starym garażu? Dopasowanie nowoczesnej bramy garażowej do istniejącego otworu może być kłopotliwe. Ale nie ma sytuacji bez wyjścia. Zobacz jak wygląda montaż bramy garażowej, gdy jest to brama segmentowa.

Nowoczesna brama garażowa wymaga innych warunków montażowych niż stare wrota. Trzeba zacząć od sprawdzenia niezbędnych wymiarów, ustalić zakres prac remontowych i dobrać bramę. Podpowiadamy, jak wymienić bramę na segmentową.

Wymiana starej bramy na segmentową

Jeśli podczas remontu starego domu konieczna jest wymiana bramy garażowej, w większości przypadków oznacza to zastąpienie bramy skrzydłowej albo uchylnej ocieplaną bramą segmentową. Dzięki temu można poprawić wygląd garażu lub całego domu. Nowoczesna brama dobrze zamontowana zapewnia także dobre parametry termiczne i komfort użytkowania. Z uwagi na specyfikę starego budownictwa czasem napotykamy trudności z zastosowaniem standardowych rozwiązań. Poniżej przedstawiamy najczęściej spotykane problemy oraz sposób ich rozwiązania w zależności od zakresu inwestycji.

Wymiana bramy: brak miejsca nad otworem wjazdowym

W branży bramiarskiej ściana nad otworem wjazdowym jest często nazywana nadprożem, więc można spotkać się z określeniami „zbyt niskie nadproże” lub „brak nadproża”. Bramę najwygodniej otwiera się do góry. Skrzydło unosi się i jest przesuwane w prowadnicach pod sufitem garażu. Po wewnętrznej stronie garażu w zależności od rodzaju prowadzenia (niskie, standardowe lub wysokie) potrzeba od 8 do 40 cm przestrzeni nad otworem, żeby zmieścić ościeżnicę, prowadnice, napęd i inne elementy konstrukcyjne bramy. Kiedy ścianka nad otworem nie ma odpowiedniej wysokości, musisz zamówić niższą bramę niż poprzednia. Podając wymiar zamówieniowy bramy, należy zmniejszyć jej wysokość o tyle centymetrów, ile brakuje. Podczas wymiany bramy górny fragment otworu wypełnia się profilem renowacyjnym lub blendą maskującą zbudowaną z fragmentu sekcji bramy. Jeśli brama jest wymieniana podczas większego remontu i będą prowadzone prace elewacyjne, tę część ściany można wypełnić materiałem ociepleniowym i wykończyć jak elewację.

Nadproże w garażu
Autor: Andrzej Szandomirski Do umieszczenia prowadnic i napędu musisz mieć wolne miejsce pod sufitem o długości nieco większej niż wysokość bramy

Montaż bramy segmentowej: brak ścian z boku otworu

Bramy segmentowe zwykle montuje się wewnątrz garażu. Do tego potrzeba miejsca nie tylko nad otworem, ale także po bokach, gdzie będzie mocowana ościeżnica. Minimalna szerokość ściany po bokach to 10 cm. Gdy nie masz tyle przestrzeni, trzeba liczyć się z tym, że nowa brama będzie węższa. Zamawiając ją, szerokość należy zmniejszyć o szerokość wymaganych ścianek. W zależności od przyjętej technologii montażu przestrzeń tę można wypełnić profilami renowacyjnymi oferowanymi przez producenta bramy lub profilami stalowymi, które będą stanowić podstawę konstrukcji do mocowania ościeżnicy nowej bramy. Systemowe profile renowacyjne mogą być dopasowane kolorystycznie do poszycia nowej bramy. Natomiast w przypadku zastosowania profili stalowych możesz je na przykład zabudować warstwą ociepleniowo-elewacyjną. Czasami zdarza się również, że podstawę do montażu nowej bramy stanowi ościeżnica starej. Musi być ona w dobrym stanie technicznym i mieć odpowiedni wymiar.

Montaż bramy segmentowej: brak przestrzeni w głębi garażu

Bramy segmentowe najczęściej otwiera się do góry. W pozycji otwartej skrzydło znajduje się pod sufitem w przestrzeni przed otworem wjazdowym. Zdarza się, że wewnątrz garażu stoi słup lub pod sufitem zbudowano podciąg. Na dodatek znajdują się one w takiej odległości od wjazdu, że u góry pomieszczenia brak miejsca na to, żeby brama mogła się schować. Jeśli różnica wymiarów wynosi kilka-kilkanaście centymetrów, wysokość bramy należy zmniejszyć, a przestrzeń pomiędzy nadprożem otworu wjazdowego a górną sekcją bramy zabudować na przykład blendą maskującą. Kiedy kolizja dotyczy napędu bramy (na przykład w miejscu, w którym powinien się znaleźć siłownik, jest podciąg lub przebiegają przewody instalacji), trzeba zastosować bramę boczną. Ale do jej zamontowania potrzeba co najmniej 20 cm wolnej przestrzeni z boku otworu wjazdowego. Takie rozwiązanie jest droższe.

Brama segmentowa
Autor: Hörmann Bramy segmentowe firmy Hörmann otwierają się pionowo, oszczędzają miejsca przed i wewnątrz garażu. Można je zastosować w każdej sytuacji montażowej - kształt otworu do garażu nie gra żadnej roli. Dzięki swojej konstrukcji idealnie nadają się do remontowanych garaży.
Warto wiedzieć

Brama segmentowa: dobry wybór

Brama segmentowa, nazywana też przez niektórych producentów sekcyjną, składa się z paneli z blachy stalowej pokrytej warstwą farby, zwykle proszkowej, i polakierowanej. Segmenty mają wysokość mniej więcej 50 cm. Brama może otwierać się do góry i chować pod sufitem lub na bok i przesuwać się na ścianę. Bramy segmentowe najczęściej kupuje się ocieplone. Segmenty najpopularniejszych bram mają grubość 40-42 mm, a najcieplejszych – 67 mm. Panele zbudowane z blachy stalowej są wypełnione pianką poliuretanową. Jest to bardzo dobry materiał izolacyjny o współczynniku przewodzenia ciepła λ na poziomie 0,020-0,022 W/(m2.K). Taka grubość warstw pozwala uzyskać współczynnik przewodzenia ciepła dla całej bramy mniej więcej U = 1,1-1,3 W/(m2.K). Ważna jest także liczba paneli, ponieważ są one ze sobą połączone w sposób ruchomy, tak żeby mogły się swobodnie przesuwać, a skrzydło zginać podczas otwierania i zamykania bramy. Im mniej paneli, tym mniej mostków termicznych na ich połączeniach. W standardowej bramie o wysokości 2 m są zwykle cztery panele. Producenci dążą do zmniejszania szczeliny między nimi. Ich górne i dolne krawędzie są ukształtowane tak, żeby się ze sobą stykały albo zazębiały w sobie. Najlepsze są duże wyprofilowania typu wpust/wypust, dzięki którym w ustawionej pionowo bramie panele zagłębiają się w sobie nawzajem. Jeżeli w tej przestrzeni umieścimy dodatkowo uszczelki, rezultat będzie dobry izolacyjnie. Dodatkowo, aby uszczelnić styk paneli, stosuje się nakładki izolujące. Nie mniej istotna jest możliwość dobrego uszczelnienia styku bramy z ościeżem. Standardem w tej chwili jest umieszczenie uszczelek na obwodzie bramy.

Brama segmentowa LPU 67 Thermo
Autor: Hörmann Brama segmentowa LPU 67 Thermo

Nierówna posadzka w garażu

Jest to szczególnie ważne, gdy chcemy zamontować ocieploną bramę z pełnym uszczelnieniem po obwodzie. Żeby zapewnić deklarowane parametry termiczne tego elementu, konieczne jest wyrównanie posadzki w garażu. W tym celu przed montażem bramy należy wypoziomować podłogę w garażu, układając na przykład płytki ceramiczne lub wylewając posadzkę samopoziomującą.

Instalacje w kolizji z bramą segmentową

Wbrew pozorom inwencja instalatorów w prowadzeniu przewodów jest nieograniczona. Gdy przewody instalacyjne znajdują się w przestrzeni potrzebnej do montażu bramy, czyli wokół otworu, trzeba zastosować wymieniane wcześniej elementy pomocnicze, to jest profile stalowe, zabudowy górne lub boczne, żeby stworzyć stabilne miejsce do zamocowania bramy. Jeśli przewody instalacyjne zostały rozmieszczone pod sufitem, czyli tam, gdzie powinno znaleźć się skrzydło otwartej bramy, i uniemożliwia to zamocowanie górnego prowadzenia, jedynym wyjściem jest wybór bramy, która będzie się otwierać na bok.

Brak instalacji elektrycznej do automatyki

Zdarza się, że w projekcie jej nie przewidziano, więc ekipa elektryków jej nie wykonała. Zanim więc zamontujesz bramę z napędem, trzeba doprowadzić instalację w odpowiednie miejsce, najczęściej na suficie, bo tam będzie zamocowany siłownik. Nie jest to wielki problem techniczny, ale w pewnym stopniu estetyczny. Nową instalację przeprowadza się bowiem najczęściej natynkowo, stosując korytka elektryczne.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Pozostałe podkategorie