| muratordom.pl » Budowa » Drzwi, bramy garażowe » Funkcjonalny garaż

Funkcjonalny garaż

O garażu należy myśleć już na etapie projektu domu. Czy będzie tylko na jeden samochód, czy na kilka? Jakie dodatkowe funkcje można w nim pomieścić i jakie optymalne wymiary powinien zachować?

Komfort dla auta

Wielkość garażu powinniśmy planować z myślą o przyszłości. Większość domów jest dzisiaj budowanych poza miastem. Oznacza to, że coraz częściej w rodzinie niezbędne są dwa samochody, a wraz z nimi większy, dwustanowiskowy garaż. Nawet jeśli dziś mamy jeden samochód, za rok może się pojawić drugi, a tymczasem wolne miejsce możemy przeznaczyć na funkcje gospodarcze. Większy garaż ułatwi też zachowanie auta w lepszej kondycji – gdy mamy więcej miejsca na manewrowanie, jest mniejsze ryzyko uszkodzenia blachy, łatwiej też będzie go posprzątać czy przeprowadzić czynności konserwacyjne.

Utrzymanie samochodu w należytym stanie wymaga też odpowiedniego zaplecza – miejsca na narzędzia, środki chemiczne i czystości – komfortowo jest, gdy taki miniwarsztat możemy urządzić w oddzielonym od garażu drzwiami pomieszczeniu.

Jeśli garaż służy tylko do parkowania samochodów, nie musi być ogrzewany – w niższej temperaturze samochód jest mniej narażony na korozję. Koniecznie natomiast należy pamiętać o wentylacji – usuwa z garażu spaliny i opary benzyny, a także zapobiega gromadzeniu się wilgoci. W nieogrzewanym garażu wystarczy wentylacja naturalna, którą zapewnią dwa otwory w przeciwległych ścianach – jeden przy podłodze, drugi blisko stropu. W ogrzewanym – lepsza jest wentylacja mechaniczna.

Komfort przejazdu samochodem zapewniają bramy segmentowe – otwierając się pionowo w górę, nie zabierają miejsca przed garażem. Posadzka powinna być nieśliska, odporna na obciążenia mechaniczne i zabrudzenia.

Wygoda dla domowników

Garaż połączony z częścią mieszkalną budynku to na co dzień znaczne ułatwienie w korzystaniu z samochodu. Jednak garaż i dom pełnią zupełnie różne funkcje. Aby sąsiedztwo wjazdu do garażu nie było uciążliwe dla mieszkańców, trzeba zachować odpowiednią odległość między wjazdem a oknami. Według przepisów odległość między wrotami a najbliższą krawędzią okna domu powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Ze względu na konieczność ochrony przed hałasem i przenikaniem zapachów paliwa i spalin przejście wewnętrzne z garażu do domu powinno prowadzić przez wiatrołap lub oddzielony drzwiami korytarz. Przy planowaniu garażu warto uwzględnić sprawność fizyczną i umiejętności kierowania samochodem wszystkich użytkowników, a także ich wzrost. Według przepisów wysokość garażu w świetle konstrukcji musi wynosić co najmniej 2,2 m, a przewody i urządzenia instalacyjne powinny być montowane pod sufitem nie niżej niż 2 m od podłogi. Najlepiej te wymiary skorygować z myślą o wysokich domownikach – człowiek czuje się komfortowo, jeśli ma nad głową około 40 cm wolnej przestrzeni.

Przyjazne parametry

Dołącz do nas i bądź na bieżąco

Przydatny dla domu

Jeśli powierzchnia garażu jest duża, dobrze jest wydzielić w nim osobne pomieszczenie lub aneks. Takie rozwiązanie pozwala ograniczyć powierzchnię pomieszczeń gospodarczych w domu. Gdy garaż jest połączony z domem, można je wykorzystać na pralnię, kotłownię, schowek ogrodowy czy warsztat. Połączenie garażu z pralnią niesie jednak za sobą pewne ograniczenia – aby zapachy spalin nie przenikały do suszącej się bielizny, trzeba koniecznie zainstalować drzwi chroniące przed przenikaniem zapachów. Ponadto powinno to być pomieszczenie ogrzewane i wentylowane.

Pomieszczenie przy garażu jest chętnie wykorzystywane na kotłownię. Musi być ono jednak zamknięte, gdyż ze względów przeciwpożarowych w garażu nie można umieszczać kotła ani zbiorników na olej opałowy. Nie ma jednak przeszkód, aby składować tam paliwa stałe – węgiel, drewno, pelety.

Zarówno garaż wolno stojący, jak i wbudowany w parter domu jest wygodnym zapleczem dla ogrodu, zwłaszcza jeśli oprócz bramy garażowej zrobimy w nim osobne drzwi. Wygodnie jest, jeśli na schowek ogrodowy przeznaczymy osobne pomieszczenie, ale również otwarta przestrzeń garażu może pełnić te funkcje.

Wzniesienie garażu w osobnym budynku to inwestycja na tyle duża, że warto poszerzyć jego funkcje, na przykład wydzielić w nim warsztat, mały sklep, pracownię. Jeśli jest to budynek z poddaszem, można urządzić tam niewielkie samodzielne mieszkanie na przyklad dla pomocy domowej. W przeciwieństwie do wolno stojącego garażu przeznaczonego jedynie na samochody do budynku trzeba doprowadzić wszystkie niezbędne instalacje i go ocieplić.

Autor: HÖRMANN

Nowoczesne bramy uchylne skutecznie chronią auto przed zniszczeniem i kradzieżą. Wyposażone są w zabezpieczenia przed opadnięciem i rygle antywłamaniowe

Autor: HÖRMANN

Brama garażowa, drzwi gospodarcze i drzwi wejściowe do domu pochodzą z tej samej kolekcji

Łatwo dostępny

Wielkość podjazdu trzeba dostosować przede wszystkim do planu zagospodarowania terenu, w którym lokalne władze określają w procentach powierzchnię biologicznie czynną działki, której nie można zabudowywać ani utwardzać. Pod samochody osobowe zazwyczaj wystarcza ustabilizowanie gruntu lekką podbudową z dobrze zagęszczonej podsypki piaskowo-cementowej, na której usypuje się czterocentymetrową warstwę piasku, a następnie układa kostkę betonową. Kostka kamienna wymaga solidniejszej podbudowy – z tłucznia kamiennego lub betonu. Aby nie ograniczać zielonej powierzchni działki, warto wykonać nawierzchnię z ażurowych kostek cementowych lub klinkierowych.

Planując wjazd do garażu, trzeba też wziąć pod uwagę rodzaj zastosowanej bramy garażowej. Najwięcej miejsca na podjeździe zajmuje brama rozwieralna – jej skrzydła mają zazwyczaj szerokość 1-1,5 m – podjeżdżając autem, tyle miejsca trzeba zostawić przed bramą. Brama uchylna po otwarciu zabiera tylko 50 cm. Natomiast bramy segmentowa i rolowana po otwarciu nie zabierają miejsca przed garażem. Sprawdzają się na małych działkach, gdzie jest mniej miejsca na podjazd i trzeba ustawiać auto tuż pod bramą garażu.

Jeżeli garaż jest całkowicie lub częściowo zagłębiony poniżej poziomu gruntu, trzeba zastosować pochylnię o szorstkiej powierzchni. Zgodnie z przepisami nachylenie pochylni nie może być większe niż 25%, więc jej długość wyniesie co najmniej 6 m (przy zagłębieniu posadzki garażu 1,5 m poniżej terenu) lub nawet 10 m (przy zagłębieniu 2,5 m poniżej terenu). Do tego należy doliczyć odcinek długości co najmniej 0,6 m przed samym wjazdem na wykonanie odwrotnego spadku z garażu do krat wpustowych odwodnienia (aby woda deszczowa nie spływała do garażu).

Przeczytaj dodatkowo:
Nowe Okna i Drzwi

Wybieramy je do domów nowo budowanych i remontowanych. W tych pierwszych stanowią eleganckie...

Wymiary bram garażowych. Jak dobrać szerokość i...

Najpierw trzeba sprawdzić w projekcie, jaki wymiar bramy garażowej jest potrzebny. Później należy...

Nowoczesne wzornictwo energooszczędnych bram...

Dopasowanie bramy garażowej do elewacji domu sprawia wiele problemów. Modele bram segmentowych...

Inteligentny dom. System sterowania bramami,...

System inteligentnego domu umożliwia sterowanie różnymi funkcjami budynku. Potrafi między innymi...

Drzwi wewnętrzne z ukrytymi ościeżnicami. Jak...

Patrząc na drzwi z ościeżnicą ukrytą w ścianie, widzisz tylko styk płaszczyzny skrzydła drzwiowego i ściany...